Title
|
تدوین بسته توانمندسازی عادات ذهنی مبتنی بر مدل کاستا و کالیک و اثربخشی آن بر تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری خودراهبر در دانش آموزان دختر پایه هشتم متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
عادات ذهنی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله، یادگیری خودراهبر
|
Abstract
|
با التفات به شرایط و پیچیدگی های جامعه در حال تغییر عصر حاضر، تربیت فراگیرانی با قابلیت سازگاری و مواجهه با این شرایط به یکی از مهم ترین چالش های قرن بیست و یکم تبدیل شده است (آذر و همکاران، 1400) و محققان برون رفت از این چالش را درگرو پرورش هر چه بهتر مهارت های فکری و یادگیری دانسته اند که به طور حتم با اتکا به روش ها و نظام های سنتی قابل دستیابی نیست و با توجه به اینکه دوره نوجوانی، دوره ای پر از چالش (پورحسین لزرجانی و نویدی مقدم، 1400)، بالأخص برای دختران نوجوان می باشد (پریدا و همکاران ، 2021) و مقطع متوسطه دوره اول نیز دورۀ گذار مهمی است که دانش آموزان در آن با چالش های عدیدۀ جدید و ناآشنایی مواجه می شوند (فورستر و همکاران ، 2019)؛ درنتیجه لزوم ارتقاء توانایی ها و شایستگی های مقابله ای فراگیران در این دوره بیشتر احساس می شود. همچنین باتوجه به اینکه پرورش چنین فراگیرانی لزوماً با تقویت مهارت های تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله و نیز مهارت یادگیری خودراهبر به عنوان مهارت های ضروری فکری و یادگیری قرن حاضر میسر خواهد بود که یافتن عوامل مؤثر بر ارتقاء آنان کماکان در اولویت پژوهشی محققان و سازمان های پژوهشی است و نیز ازآنجاکه در بین عوامل و شیوه های مؤثر بر این مهارت ها، تاکنون هیچ پژوهش داخلی به معرفی عادات ذهنی نپرداخته و از سوی دیگر در خارج کشور نیز پژوهش منحصر به فردی به طور همزمان اثربخشی آن را بر مهارت های مذکور مورد بررسی قرار نداده است؛ لذا پژوهشگران پژوهش حاضر در راستای این خلأ محسوس پژوهشی، برآنند تا به منظور ارتقاء مهارت های مذکور، با تدوین بسته ای مشتمل بر عادات ذهنی 16 گانۀ کاستا و کالیک که پیشتر معرفی شد، ضمن تواتمندسازی این عادات در فراگیران، به این پرسش پژوهشی پاسخ دهند که آیا بسته تدوین شده عادات ذهنی مبتنی بر مدل کاستا و کالیک بر تفکر خلاق، تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری خودراهبر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول پایه هشتم اثربخش است؟
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، javad mesrabadi (Advisor)، abolfazl farid (Second Advisor)
|