Research Specifications

Home \اثربخشی یادگیری الکترونیک بر ...
Title اثربخشی یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی با رویکرد فراتحلیل
Type of Research Article
Keywords اندازه اثر عملکرد تحصیلی فراتحلیل یادگیری الکترونیک
Abstract یشینه و اهداف: طی چند دهۀ گذشته یادگیری الکترونیک مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است و محققان زیادی به بررسی تأثیر یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی پرداخته ­اند که منجر به نتایج متفاوتی شده است. وجود پژوهش های متعدد در این حوزه لزوم انجام یک فراتحلیل، یا پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تأکید قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل تأثیر یادگیری الکترونیک بر عملکرد تحصیلی انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر به روش فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه تحقیقات معتبر منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی رایانه ای بود که به بررسی اثربخشی یادگیری الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی پرداخته بودند. جامعه آماری شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سال­های 1375 تا 1400 منتشر شده بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرح های پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند و جستجوی گسترده براساس کلیدواژه­ های مشخص شده و با اعمال ملاک­های ورود و خروج، 243 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و وارد فرآیند فراتحلیل شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل­های ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از CMA استفاده شد. از پژوهش­های منتخب به عنوان نمونه، در مجموع 311 اندازه اثر استخراج شد که 17 اندازه اثر افراطی در تحلیل حساسیت حذف و تحلیل های بعدی بر روی 294 اندازه اثر انجام شد. شاخص تعداد امن از تخریب مقدار 1911 به دست آمد که نشان می­دهد پس از ورود این تعداد اندازه اثر غیرمعنی­دار، اندازه اثر ترکیبی محاسبه شده غیرمعنی­دار خواهد شد. یافته ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهش­ های مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 726/0 و برای مدل اثرات تصادفی 009/1 بود که هر دو از نظر آماری معنی­دار بودند (p<0.001) که این امر بیانگر رابطه مثبت و معنی­دار بین یادگیری الکترونیکی و عملکرد تحصیلی بود. با توجه به ناهمگونی اندازه ­های اثر، جنسیت، نوع نمونه، نوع یادگیری الکترونیک، نوع درس، سن آزمودنی­ها و نوع روش پژوهش به عنوان متغیرهای تعدیل کننده بررسی شدند. نتایج نشان داد که اندازه اثر یادگیری الکترونیک با عملکرد تحصیلی در دختران بیش از پسران، در دانش­آموزان پیش ­دبستانی بیش از دیگران، در یادگیری با موبایل بیش از سایر انواع
Researchers توحید اشرف زاده (First Researcher)، javad mesrabadi (Second Researcher)، siavash sheikhalizadeh (Third Researcher)، Behboud Yarigholi (Fourth Researcher)