Title
|
بررسی وضعیت هویت اجتماعی و فرهنگی جوانان استان آذربایجان شرقی
|
Type of Research
|
Project
|
Keywords
|
هویت اجتماعی، هویت فرهنگی، هویت جمعی، میراث فرهنگی
|
Abstract
|
هدف این پژوهش بررسی وضعیت هویت اجتماعی و فرهنگی جوانان استان آذربایجان شرقی است. پژوهش حاضر برحسب ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش را جوانان دختر و پسر 18 تا 30 ساله شهری و روستایی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند که طبق آخرین سرشماری سال 1395تعداد آنها در مناطق شهری و روستایی بالغ بر 3909652 نفر می باشد (1989400 نفر مرد و 1920252 نفر زن). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. همچنین از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای و چند مرحله ای متناسب با جامعه آماری استفاده شد که از جامعه آماری فوق تعداد 384 جوان دختر و پسر از شهرهای تبریز، مرند، مراغه، اهر، آذرشهر، اسکو و سهند انتخاب شدند. برای توصیف اطلاعات از آمار توصیفی، تهیه جداول، توزیع فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و برای سنجش ارتباط متغیرها از آمار استنباطی آزمون های تی و آنالیز واریانس استفاده شده است. در راستای هدف پژوهش، ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که در 3 بخش تنظیم شده است: ویژگی های جمعیت شناختی مثل: سن، جنس، دین، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، وضع فعالیت و اشتغال، وضعیت قومیت، وضعیت مسکن، زبان، نسبت با سرپرست خانوار ، پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن (1390) مشتمل بر 20 گویه و پرسشنامه هویت فرهنگی طاهری (1392) مشتمل بر 30 گویه که پرسشنامه های مذکور بر پایه طیف 5 درجه ای لیکرت نمره گذاری می شود. قابلیت اعتماد پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ بررسی شد که برای کل پرسشنامه هویت فرهنگی طاهری مقدار 953/0 و برای پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن مقدار918/0 بدست آمد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنف (k-s) استفاده شد و از آزمون آنالیز واریانس نیز برای پاسخ به سوالات پژوهش استفاده گردید. ضابطه تصمیم گیری برای رد یا تأیید فرضیه ها 01/0 >α در نظر گرفته شده است. میانگین سنی پاسخگویان تحقیق که با تقریب 65 درصد در بازه سنی اول قرار داشت، 630/0±14/21 بود. نصف نمونه های تحقیق حاضر را آقایان (192 نفر) و نصف دیگر آن را بانوان (192 نفر) تشکیل داده اند. نتایج یافته های تحقیق نشان می دهد از میان ابعاد هویت اجتماعی، بعد هویت جمعی با مقدار 63/2 میانگین بیشتری نسبت به هویت فردی دارد. میانگین کلی هویت اجتماعی مقدار 53/2 بوده است که با
|
Researchers
|
Leily Alizadeh (First Researcher)
|