Research Specifications

Home \مقایسه انعطافپذیری شناختی، ...
Title مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و عادی
Type of Research Article
Keywords اختلال شخصیت مرزی،انعطاف پذیری شناختی،تکانش گری، عملکرد تحصیلی
Abstract اختلال شخصیت مرزی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی می باشد. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانش گری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع می شود و در انواع زمینه ها موجود است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه انعطافپذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و عادی انجام گرفت. تعداد 20نفر از دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 20 نفر از دانشجویان عادی با پرسشنامه شخصیت مرزی BPI انتخاب شدند. سپس آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، پرسشنامه تکانشگری بارت و پرسشنامه عملکرد تحصیلی کیفی بر روی هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره MANOVAنشان داد که بین دوگروه در هر سه متغیر انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین، نتایج این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری و عملکرد تحصیلی کیفی نشان میدهند
Researchers Hassan Bafandeh Gharamaleki (First Researcher)، ezzatollah ahmadi (Second Researcher)، (Third Researcher)