Research Specifications

Home \اثربخشی آموزش فرزندپروری ...
Title اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان کم توان ذهنی بر استرس والدگری، رابطه والد-فرزند و مشکلات رفتاری فرزندان.
Type of Research Thesis
Keywords آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی، کودکان کم توان ذهنی، استرس والدگری، رابطه والد-فرزند، مشکلات رفتاری فرزندان.
Abstract کم توانی ذهنی با محدودیت هایی در کنش عمومی هوش، سازگاری با محیط، ارتباط با دیگران، مراقبت از خود، مهارت های اجتماعی و حرکتی و کارآیی در جامعه همراه است. نواقص و تاخیرات رشد ذهنی و شناختی در کودکان کم توان ذهنی، ابعاد دیگر رشد آنان را تحت تاثیر قرار می دهد (صمدی، حسین نژاد و صحبتی ها، 1401). ناتوانی ها و محدودیت هایی که این کودکان تجربه می کنند، تاثیرات منفی بسیار زیادی بر خانواده های آنان بخصوص مادران به دلیل درگیری بیشتر در نگهداری و مراقبت از کودک کم توان ذهنی، برجای می گذارد. براین اساس می توان گفت پژوهش بر روی مشکلات و چالش هایی که این مادران به هنگام تربیت کودکان کم توان ذهنی تجربه می کنند، اهمیت فراوانی دارد. میزان شیوع کم توانی ذهنی در کل جمعیت حدود 1 درصد برآورد شده است که بسته به سن این میزان متفاوت است. شیوع کم توانی ذهنی شدید نیز تقریبا 6 در 1000 است و در مردان بیش از زنان هر دو نوع خفیف و شدید کم توانی ذهنی مشاهده می شود. وجود کودک کم توان ذهنی به دلیل مسئولیت ها و نیازهای ویژه ای که دارد، استرس، اضطراب و خستگی بسیار زیادی در مادران ایجاد می کند و سبب می شود که مادران نیز از نظر روانی تنش زیادی را تجربه کرده و رفتارهای ناسازگار و ناکارآمد از خود بروز دهند و به دنبال آن تاثیرات منفی بر رشد و تحول کودک کم توان ذهنی برجای بگذارند (حیدری، مشکبید حقیقی و شجاعی، 1401). باتوجه به اینکه کم توانی ذهنی می تواند سلامت روانی مادران را در معرض خطر قرار دهد و شرایطی را ایجاد کند که مادران در برخورد با چنین کودکانی عملکرد نامناسبی داشته باشند، نیاز به مداخلات کارآمد و اثربخشی وجود دارد تا از استرس ها و تنش های روانی مادران بکاهد. لذا انجام پژوهشی به منظور یافتن روش درمانی که بتواند به کاهش مشکلات و چالش های مادران کودکان کم توان ذهنی کمک کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پژوهش های متمرکز بر مشکلات مادران کودکان کم توان ذهنی، این امکان را فراهم می کند تا به طور دقیق تری از چالش ها و مشکلاتی که این مادران با آن ها روبرو می شوند، آگاه شویم. این فهم عمیق تر می تواند راه های مناسب تری برای مدیریت و حل این چالش ها در اختیار مسئولان نظام های بهداشتی قرار دهد. همچنین نتایج این مطالعه می تواند به یافتن مهارت ها و تدابیر متناسب برای مادران در مواجهه با چالش های تربیت کودک
Researchers Mahsa Teymourlouei (Student)، Fakhrossadat Ghoreyshi Rad (Primary Advisor)، mehran soleymani (Advisor)