Research Specifications

Home \رابطه اضطراب ظاهر و اضطراب ...
Title رابطه اضطراب ظاهر و اضطراب اجتماعی با میانجیگری شفقت به خود
Type of Research Thesis
Keywords اضطراب اجتماعی، اضطراب ظاهر، شفقت به خود، دانش آموزان
Abstract نوجوانی از مهمترین و در عین حال پر استرس ترین و آسیب زاترین مراحل زندگی است. از مشکلاتی که نوجوانان در این دوران از زندگی خود تجربه می کنند، اضطراب اجتماعی است که در صورت عدم درمان می تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند (پوپووا و همکاران ، 2020). شروع این اختلال از سنین کودکی و نوجوانی است و در دامنه سنی 18تا 29 سال شیوع بسیار بالایی دارد. در حدود 80 درصد موارد، این اختلال از نوجوانی تا دهه دوم زندگی شکل می گیرد و شیوع آن در طول عمر دامنه ای از 2/4 تا 16 درصد دارد و بررسی های همه گیرشناسی نشان می دهد دختران بیشتر به این اختلال دچار می شوند (نوروزی و همکاران، 1395). نتایج پژوهش ها حاکی از شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در آمریکا بین 3/7 تا 9/11 درصد و همچنین در کشور انگلیس 6/5 تا 2/9 درصد است (موباچ و همکاران ، 2020). در ایران نیز نتایج نشان داد 5/53 درصد دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی بالا و 5/39 درصد اضطراب اجتماعی متوسط دارند و نرخ شیوع این اختلال در دانش آموزان 4/2 گزارش شده است (شمالی شهرضا و همکاران، 1399). یکی دیگر از اختلالات نوجوانان، اضطراب ظاهر است که شیوع زیادی در این دوران دارد. تصویربدن را می توان بعنوان تصویرذهنی فرد در رابطه با اندازه و شکل بدن (بعد ادراکی) و احساس او نسبت به ویژگی های جسمانی (بعد جسمانی) تعریف کرد. فرد مضطرب اجتماعی، در موقعیت های مختلف اجتماعی بیش از اندازه توجه متمرکز بر خود دارد و موجب می شود فرد عملکرداجتماعی مطلوب و سازگاری نداشته باشد (کاستا و همکاران ، 2016). عقایدمنفی افرادمضطرب درباره ظاهر فیزیکی شان، بر روی تصویرذهنی شان اثر می گذارد. مطالعات نشان داده است که بین اضطراب اجتماعی و تصویربدن ارتباط وجود دارد (رافضی و اخوان خرازیان، 1395) و همچنین یافته های پژوهش لیناردون و همکاران (2017) نشان داد که اضطراب اجتماعی و افت کارکردهای روانی _اجتماعی مانند کنارهگیری اجتماعی با توجه به ظاهر ارتباط دارد. دانش آموزان گروهی هستند که اضطراب را تجربه می کنند و اضطراب بر کیفیت زندگی روانی آنان تأثیر نامطلوبی دارد، 79 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی به علت نقص در برقراری ارتباطات، مشکل در زمینه روابط بین فردی و مشکل در رفع نیازاجتماعی دچار مشکلاتی در هیجانات و مسائل روانی خود می شوند. با توجه به چنین مشکلاتی که به واسطه وجود اضطراب اجتم
Researchers (Student)، Hassan Yaghoubi (Primary Advisor)، rahim yousefi (Advisor)