Title
|
بررسی اثر بخشی قصه درمانی بر مشکلات رفتاری و مهارت های اجتماعی دانش اموزان نابینا و کم بینا و معلولان جسمی حرکتی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
قصه درمانی /مشکلات رفتاری/مهارت های اجتماعی/دانش اموزان نابینا و کم بینا/ معلولان جسمی حرکتی
|
Abstract
|
افزایش شیوع اختلال روانی در کودکان در سال های اخیر به یکی از عوامل بروز نگرانی در مورد بهداشت روانی و تاثیرآن بر رشد و عملکرد کودکان تبدیل شده است. بر این اساس، متخصصان بر اهمیت ارزیابی و درمان به موقع اختلال های روان شناختی تاکید می کنند. ناتوایی و تحریک مستقل نابینایان، پیش بینی کننده تاخیر در رشد مهارت های زندگی روزانه و اجتماعی است آسیب حس بینایی می تواند سبب مشکل در روابط و تعاملات روزمره فرد مبتلا به این آسیب شود. بدون بینایی درک فرد از دنیای اطرافش متفاوت خواهد بود و همین امر ممکن است به مشکلات عاطفی و اجتماعی مانند ناسازگاری ،عدم فعالیت، بی علاقه گی به دیگران، افسردگی و خود پنداره پایین منجر شود شواهد پژوهشی نشان می دهند کودکان مبتلا به کم توانی جسمی حرکتی نیز در مقایسه با همسالان عادی در تمرین های جسمانی و فعالیت های اجتماعی شایستگی کمتری نشان می دهند در نتیجه تغییرات رفتاری و شناختی را تجربه می کنند.تاثیری که معلولیت بر وضعیت روحی و روانی و روابط خانوادگی و اجتماعی بر جا می گذارد ، غیر قابل انکار است ناتوانی جسمی بر سازگاری روانی –اجتماعی و سلامت روان شخصی تاثیر می گذارد قصه درمانی با فراهم کردن فرصت ها، ایجاد بستری برای تخلیه هیجانی، همانند سازی، و بالا بردن درک کودک می توانند منبع مهمی در تغییر ، بهبود مشکلات، و اختلال های داتنش آموزان شوند. فرض بر این است که قصه پردازی کودک به او فرصتی می دهد که به جستجوی مسائل خود و برخورد با آنها در فضای خیالی و امن و بدون محدودیت بپردازد. در این قالب درمانی لازم نیست که کودک به مشکلات خود اعتراف کند او می تواند شخصیت اصلی را ببیند که با مشکل مبارزه می کند به جستجوی گزینه های مختلف بپردازد و به راه حل دست یابد وقتی کودکان داستانی را می شنوند، دائما حوادث و شخصیت های داستان را با تجربیات خود از وقایع زندگی ارتباط می دهند.این فرایند تطابق یابی که در سطح ناهشیار رخ می دهد، احتمال تعمیم و به کارگیری این مهارت ها را توسط کودک در زمینه های مشابه افزایش می دهد استفاده از روش های غیر مستقیم آموزش مهارت های مختلف به کودکان، مانند بازی ، قصه، کاربرد فراوانی دارد. آموزه ها و پند ها در قصه برای کودکان قابل فهم و معنادار است: به همین دلیل به کارگیری و تعمیم آنها توسط کودک به موقعیت های مشابه افزایش می یابد. چکیده
هدف: هدف پژوهش حا
|
Researchers
|
(Student)، Fakhrossadat Ghoreyshi Rad (Primary Advisor)، ezzatollah ahmadi (Advisor)
|