Research Specifications

Home \مدل داده بنیاد استعدادیابی ...
Title مدل داده بنیاد استعدادیابی دانش آموزان مستعد شغل معلمی
Type of Research Article
Keywords استعدادیابی، عوامل علّی و زمینه‎ای موانع مداخله گر، راهبردها، پیامدها
Abstract هدف پژوهش حاضر ارائه مدل استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی در مدارس دوره دوم متوسطه با استفاده از روش کیفی دادهبنیاد میباشد. جامعه آماری این مطالعه به روش نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب گردیده و داده ها به روش مصاحبه در نفر 19ام به اشباع نظری رسید. دادهها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و مفهومی تحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، شرایط علّی مدل استعدادیابی مشتمل بر 21کد ثانویه با سه مفهوم شامل ابعاد شخصیتی، مهارتها و تمایلات متناظر گردید. برای مقوله زمینهای 12کد ثانویه متناظر با مفاهیم نارساییهای قانونی، مدیریتی، اجرایی و سیاسی استخراج شد. مقوله محوری استعدادیابی دانشآموزان با کدهای ثانویه مدیریت دانش، اثربخشی، رضایت شغلی و بهرهوری مشخص شد. مؤلفههای مداخلهگر با مفاهیم ارزشهای ملی، سیاستزدگی، مدیریت ناصحیح استعدادها، فرهنگ ملی، تحریم اقتصادی ایران، شرایط سیاسی داخلی،فرهنگ و شرایط خانواده تبیین شد. راهبردها به دو بخش بلندمدت (اصلاح سبک مدیریتی، مدیریت استعداد، مدیریت استراتژیک، دگرگونی فرهنگی و اصلاحات ساختاری) و کوتاهمدت (اصلاح نظام جذب و استخدام، سیاستهای تشویقی و ارزیابی عملکرد) دستهبندی شد. در نهایت پیامدهای مدل استعدادیابی از طریق 8کد ثانویه در چهار بعد توسعه اجتماعی، توسعه فردی، موازنه میان آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه معلمی ارائه شد. استدلال نظری، در کنار تحلیل چندسطحی پیامدهای استعدادیابی در بافت آموزش و پرورش در تصمیمگیری بهینه در تمامی سطوح و دستیابی به اهداف سازمانی کمک میکند
Researchers mohammad abdolalipour (First Researcher)، Peyman Yarmohammadzadeh (Second Researcher)، Abolfazl Ghasemzadeh (Third Researcher)