Research Specifications

Home \شناسایی سازمان ها و نهاد های ...
Title شناسایی سازمان ها و نهاد های دخیل در توسعه‏ ی فرهنگ و آداب حضور در استادیوم های فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آن‏ ها
Type of Research Article
Keywords آداب حضور، استادیوم، امنیت ورزشی، فرهنگ
Abstract هدف: به منظور بهبود جو استادیوم ­های فوتبال و افزایش لذت تماشای بازی برای تماشاگران، لازم است طیف وسیعی از سازمان­ ها در جهت ارتقای آداب حضور در استادیوم ها با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازمان­ ها و نهادهای نقش ­آفرین در توسعه ­ی فرهنگ و آداب حضور در استادیوم های فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آن­ها انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. سیزده مصاحبه­ ی نیمه ساختاریافته عمیق با متخصصان حوزه مدیریت و جامعه­ شناسی ورزشی، تا رسیدن به حد اشباع نظری، انجام شد. داده های به دست آمده با استفاده از کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار کدگذاری ­ها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبه ها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، باشگاه­ های فرهنگی- ورزشی و مجموعه پلیس و نیروهای انتظامی به عنوان متولیان مستقیم و مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانه ­ها، نهاد مذهب، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، خانواده­ ها، شهرداری­ ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ­های مردم نهاد و چهره ­های سرشناس به عنوان متولیان غیرمستقیم می توانند در الگوسازی فرهنگی و توسعه آداب حضور افراد در استادیوم ­های فوتبال دخیل باشند. نتیجه گیری: تعامل و اتحاد استراتژیک و ارتباطات شبکه ­ای سازمان ­­ها و نهادهای شناسایی شده در این پژوهش می­ تواند به واسطه توسعه فرهنگ و آداب حضور افراد در استادیوم ­های فوتبال، سطح خشونت و پرخاشگری تماشاگران و سایر افراد حاضر در استادیوم ها را کاهش داده و از وقوع حوادث امنیتی پیشگیری نماید.
Researchers (First Researcher)، MehrAli Hemmatinezhad (Second Researcher)، Shahram Shafiee (Third Researcher)، Rasoul Faraji (Fourth Researcher)، Behboud Yarigholi (Fifth Researcher)