Title
|
اثر بخشی اجرای نمایش عروسکی بر ابراز وجود، مهارت های ارتباطی و توجه در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
نمایش عروسکی، ابراز وجود، مهارت های ارتباطی، اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن
|
Abstract
|
دورة کودکی از نظر سلامت فردی، اجتماعی، جسمی و روانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. از اینرو در همۀ جوامع تلاش زیادی برای تأمین سلامت روان کودکان می شود. همچنین، با توجه به نتایج اثربخشی روش نمایش عروسکی در مطالعات اندک صورت گرفته و نبود پژوهش منسجمی که اثربخشی این روش را بر ابراز وجود، مهارت های ارتباطی و توجه در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن بررسی نماید، ضرورت و اهمیت اجرای پژوهش حاضر مضاعف می گردد.
بعلاوه، دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که درآن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. اغلب اختلالات و ناسازگاری های رفتاری پس از دوران کودکی ناشی از کمبود توجه به دوران حساس کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. این بی توجهی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای کودک می باشد. لزوم این دسته تحقیقات در هر منطقه ای از کشور بر روی کودکان ضروری می باشد و اطلاعات به دست آمده می تواند راهبردهای مهمی برای مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی به همراه داشته باشد.
همچنین، نتایج این تحقیق می تواند از نظر علمی به افزایش دانش نظری در خصوص مداخله ی نمایش عروسکی بر ابراز وجود، مهارت های ارتباطی و توجه در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن منجر شود و در پژوهش های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به توسعه علمی بیانجامد.ضرورت دیگر انجام پژوهش حاضر نبود مطالعات داخلی در خصوص اثر بخشی نمایش عروسکی بر ابراز وجود، مهارتهای ارتباطی و توجه در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری با آسیب خواندن می باشد. بازی به کودکان فرصت می دهد تا افکار و احساسات خود را که از آن آگاهی دارند اما نمی توانند به کلام درآورند به نمایش بگذارند. صحنه های مختلف بازی، امکانات متعددی را برای تمرین و یادگیری فراهم می کند که در شیوه های درمانی دیگر وجود ندارد. اگر درمانگر به کودکان مهارت شناخت، بیان و اعتراف به احساسات خودشان را آموزش بدهد، آنها می توانند این مهارت را در همه فرآیندهای زندگیشان وقتی فقدان یا تنشی اتفاق می افتد، بدون توجه به سن به کار ببرند. بنابراین هدف بازی تنها سرگرمی و ایجاد لذت در کودک نیست بلکه می تواند برای آموزش، تشخیص و درمان نیز به کار رود. بنابراین، از لحاظ کاربردی نیز، نتایج این تحقیق می تواند برای متخصصان روانشناسی کود
|
Researchers
|
(Student)، Ramin Habibi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)
|