Research Specifications

Home \اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر ...
Title اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سوگیری توجه به تهدید و رفتار های ایمنی در دانش آموزان با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی
Type of Research Article
Keywords اختلال اضطراب اجتماعی درمان پذیرش و تعهد رفتارهای ایمنی سوگیری توجه به تهدید
Abstract هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سوگیری توجه به تهدید و رفتارهای ایمنی دانش­آموزان با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش، شبه ­آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، شامل دانش ­آموزان 16 تا 19 ساله­ با نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی شهرستان سنقر در سال 1401 بود. به روش نمونه­ گیری هدفمند، 28 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. از تکلیف تصویری پروب دات و مقیاس رفتارهای ایمنی ترس اجتماعی در سه بازۀ زمانی ( پیش آزمون، پس از مداخله و پیگیری) استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسۀ درمانی 90 دقیقه­ای بر اساس پروتکل درمان پذیرش و تعهد برای اختلال اضطراب اجتماعی نوجوانان( آلوز و همکاران) دریافت کردند. داده ­ها با تحلیل واریانس آمیخته با اندازه ­گیری مکررتحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحلۀ پس ­آزمون، وجود دارد. همچنین، دستاوردهای درمانی در مرحلۀ پیگیری حفظ شده بود. بنابراین، برای کاهش سوگیری توجه به تهدید و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان مبتلا به این اختلال، درمان پذیرش و تعهد، می­تواند مورد استفاده روان درمانگران قرار گیرد.
Researchers Ali Parvandi (First Researcher)، Gholmreza Chalabianloo (Second Researcher)، Hassan Bafandeh Gharamaleki (Third Researcher)