Abstract
|
چکیده
مقدمه: بررسی و شناسایی مولفه های موثر بر سواد سلامت از حوزه های با اهمیت در حوزه علوم پزشکی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف، ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه سنجش سواد سلامت انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارزشیابی است. نسخه اولیه پرسشنامه سنجش سواد سلامت با 28 گویه از طریق بررسی متون و منابع شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. آزمودنی های پژوهش تعداد 327 نفر از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هستند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مولفه های اصلی و برای بررسی میزان پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: یافته های بخش تحلیل عاملی نشان داد که با حذف دو سوال از کل پرسشنامه و تحلیل بقیه سئوالات و چرخش نتایج با روش واریماکس چهار مولفه "دستیابی به اطلاعات سلامت"؛ " فهم اطلاعات سلامت"؛ "ارزشیابی اطلاعات سلامت"؛ و"به کارگیری اطلاعات سلامت" به دست می آید. گویه های این مؤلفه ها بار عاملی بالایی داشتند و تا حد زیادی با دسته بندی اولیه انجام گرفته در پرسشنامه و نیز تا اندازه ای با یافته های برخی پژوهش های دیگر همخوان بودند. یافته ها نشان داد که کل پرسشنامه نهایی و مولفه های آن از پایایی بالایی برخوردار هستند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پرسشنامه پیشنهادی سواد سلامت دارای قابلیت لازم برای ارزیابی وضعیت سواد سلامت افراد است. همچنین نظر به پایین بودن سواد سلامت در ایران پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی وزارتخانه های "علوم، تحقیقات و فناوری" و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" نیز توجه بیشتری به تقویت سواد سلامت دانشجویان صورت پذیرد.
|