Title
|
ارتباط بین انگیزه انتخاب رشته، خودتنظیمی تحصیلی و آرزوهای شغلی دانش آموزان رشته تربیت بدنی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
آموزش، تربیت بدنی، هدایت تحصیلی، شغل
|
Abstract
|
انسان برای انجام فعالیتها و کارهای متناسب با آن فعالیت به انگیزه نیازمند است. یادگیری و تحصیل هم که فعالیت اصلی دانشآموزان به شمار میآید، نیازمند انگیزه است (احمدی و همکاران، 1401). ایجاد و حفظ انگیزه تحصیلی در دانشآموزان، یکی از مهمترین چالش های مدارس به شمار میرود که بر برونداد نظامهای آموزشی تأثیر دارد، به طوری که یکی از حساسترین محورهای فعالیت برنامهریزان آموزشی، بررسی میزان انگیزه دانشآموزان برای انتخاب رشته و ورود به مقاطع تحصیلی و دوره های آموزش است (بهادری خسروشاهی و حبیبیکلیبر، 1396).
از طرفی خودتنظیمی به عنوان یکی از مباحث جذاب و اساسی تعلیم و تربیت، توجه بسیاری از مربیان و روانشناسان را به خود جلب کرده است (صابری و تاجالدینی رابری، 1398). تلاش ها و اقدامات برای افزایش خود تنظیمی دانشآموزان بر بهزیستی ذهنی آنان بیشتر از کیفیت روابط آنان با معلمان تمرکز دارد (بکر و همکاران، 2017). آموزش خودتنظیمی در فرایند یادگیری، آموزش و حتی موفقیتهای زندگی، پیامدهای ارزشمندی دارد و دانشآموزان با توسعه خودتنظیمی می توانند شناخت و کنترل عواطف و رفتارهای خود را گسترش داده و تقویت نمایند (صابری و تاجالدینی، 1398). با توجه به اینکه انگیزش، راهبردها، خودآگاهی از نتایج عملکرد و حساسیت به زمینه محیطی و اجتماعی، از ابعاد روانشناختی خودتنظیمی میباشد (زیمرمن، 2008)، میتوان اینگونه استدلال کرد که افراد خودتنظیم به نحوی از خودآگاهی بیشتری برخوردار هستند و نسبت به هیجانات، انگیزه ها و عملکردهای خود، نظارت و حساسیت بیشتری دارند و از درجه بالاتری از خودتنظیمی در تمام زمینهها، به ویژه در زمینه تحصیلی برخوردار میباشند.
آینده شغلی و کاری یکی از مسایل مهم برای دانش آموزان، خانواده ها و مسولین است. انتخاب شغل و کسب و کار به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از نظریات آینده شغلی نظریه اجتماعی میلر است که براساس آن عوامل متعددی مانند خانواده، روابط اجتماعی، امکانات محیطی، شرایط کار و بازار در اشتغال موثرند (حسینی و همکاران، 2008). آینده شغلی نمود عینی و ذهنی است. شاخص های ذهنی بازتابی از احساس و نگرش هر فرد درباره آینده است و نمود عینی آن موقعیت و شان هر فرد در ارتباط با محیط اجتماعی است.
دانشآموزان در جهتگیریهای خود در خصوص انتخاب رشته تحصیلی از عوامل متعددی تأثیر میپذیرند اما نکته اساسی و مهم، نحو
|
Researchers
|
(Student)، Yousef Yavari (Primary Advisor)، Mahdi Bashiri (Advisor)
|