Research Specifications

Home \رابطه علی بین جهت گیری اهداف ...
Title رابطه علی بین جهت گیری اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی با میانجی گری فراشناخت و کمال گرایی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز
Type of Research Thesis
Keywords جهت گیری اهداف پیشرفت، خودکارآمدی تحصیلی، فراشناخت، کمال گرایی
Abstract مهم ترین نشانه ای که کارایی یک نظام آموزشی را نشان می دهد، پیشرفت تحصیلی فراگیران است و برای بررسی موفقیت آن نظام آموزشی باید بررسی کرد که تا چه اندازه به عملکرد موردانتظار دست یافته است. پس با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی، شناسایی و بررسی متغیر های تاثیرگذار در آن اهمیت بالایی دارد. در سال های اخیر پژوهش های فراوانی برای شناخت عوامل شناختی و انگیزشی تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی انجام شده است. خودکارآمدی تحصیلی، توانایی ادراک شده فرد برای انجام تکالیف موردنظر است تا بتواند به اهداف تحصیلی تعیین شده دست پیدا کند. نوجوانی یکی از رده های سنی مهم در جامعه است و خودکارآمدی از موضوعات اساسی این دوره می باشد که بر عملکرد تحصیلی آن ها تاثیرگذار است. دانش آموزانی که خود را در نظام تعلیم و تربیت اثرگذار می بینند یا سطح خودکارآمدی بالایی دارند، در انجام تکالیف خود تلاش و علاقه بیشتری به خرج خواهند داد. هر چه خودکارآمدی در فرد بالاتر رود، حس ارزشمندی در او بیدار و این عامل باعث ایجاد تغییرات مثبت مانند پیشرفت تحصیلی و لذت بردن از تعامل با دیگران می شود. دانش آموزانی که خودکارآمدی بالایی دارد به راحتی می توانند با موقعیت های تحصیلی مختلف سازگار شوند، به راحتی با دیگران تعامل دارند و عقاید و باورهای خود را با دیگران درمیان می گذارند. روانشناسان تربیتی همواره به دنبال مساعد ساختن شرایط و محیط یادگیرندگان هستند تا دانش آموزان بتوانند بهتر یاد بگیرند. این پژوهش نیز با بررسی روابط میان متغیرهای حاضر می تواند گام کوچکی در دستیابی به هدف ایجاد شرایط بهتر یادگیری بردارد. یافته های این پژوهش می تواند در حوزه تعلیم و تربیت کاربرد فراوانی داشته باشد زیرا بررسی متغیرهای تاثیرگذار در خودکارآمدی تحصیلی باعث می شوند از اثرات منفی مانند شکست در مدرسه کاسته شود و از سوی دیگر می توان نکات و روش های مناسب برای افزایش سطح خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی را شناسایی و به متولیان این امر ارائه داد. با توجه به بررسی های صورت گرفته، پژوهش های محدودی در خصوص رابطه خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت صورت گرفته شود و در تحقیق حاضر سعی خواهد شد به بررسی دقیق تر این رابطه پرداخته شود.
Researchers (Student)، siavash sheikhalizadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)