Research Specifications

Home \ابتناء علم حصولی بر علم حضوری ...
Title ابتناء علم حصولی بر علم حضوری از دیدگاه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
Type of Research Thesis
Keywords علم، علم حصولی، علم حضوری، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا
Abstract علم حضوری به دلیل ویژگی های خاص مانند عدم اتصاف به صدق و کذب، تکیه گاه مستحکمی برای معرفت می تواند باشد. چیزی که مهم ترین نیاز مهم مباحث معرفت شناسی به شمار می رود. فیلسوفان اسلامی عمدتاً به هر دو قسم از علوم حضوری و حصولی توجه داشته و علم حضوری را منشأ علم حصولی دانسته اند. بنابراین می توان علم حضوری را سنگ بنای معارف بشری دانست. بنابراین تحقیق ابتنای علم حصولی بر علم حضوری و تبیین سازوکار و مکانیزم تبدیل علم حضوری به علم حصولی در اندیشه های نمایندگاه برجسته مکاتب مشاء، اشراق و حکمت متعالیه اهمیت روشنی در بحث علم و معرفت شناسی دارد. تحقیق حاضر با تحلیل چگونگی وجود انسان و ارتباط آن با هستی، در صدد بررسی علت دوگانگی ذهن و عین و انواع ادراکات او و نیز اعتبارسنجی ادراکات انسان است. این تحقیق به روش کتابخانه ای به گردآوری اطلاعات می پردازد و با توصیف و تحلیل دیدگاه های ملاصدرا و دیگر صاحب نظران حکمت متعالیه سعی می کند به سوالات پژوهش پاسخ دهد.
Researchers (Student)، sohrab haghighat (Primary Advisor)، Hamid Hassani (Advisor)