Title
|
تحلیل علم سنجی پژوهش های حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
آموزش، توسعه منابع انسانی، بررسی ادبیات، تحلیل کتاب سنجی، مصورسازی شبکه، روندهای نوظهور
|
Abstract
|
آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از حوزه های علمی بسیار حیاتی در جامعه است که مستقیماً به توسعه فردی، سازمانی و اجتماعی مربوط می شود. باتوجه به تغییرات سریع در فناوری، اقتصاد و جامعه، آموزش و بهسازی منابع انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در این چارچوب، تحلیل علم سنجی پژوهش های این حوزه می تواند برای شناخت عمیق تر از وضعیت فعلی، بهبود راهبردها و تصمیم گیری های مدیریتی مؤثرتر مورداستفاده قرار گیرد. در دائرةالمعارف بین المللی علوم اطلاع رسانی و کتابداری بیان شده: " علم سنجی بخشی از جامعه شناسی علوم را شکل می دهد که اغلب مرتبط با سیاست گذاری های علمی است و اصلی ترین فلسفه وجودی علم سنجی نیز کمک به سیاست گذاری های علمی مطرح شده است.
علم سنجی به ابزارهایی نظیر نمایه های استنادی و تخصصی نیازمند است. از این منظر علم سنجی با مطالعات کمی و کیفی، با رویکردی خرد و کلان، ابعاد مختلفی از علم و فناوری را ارزیابی می کند که دامنه آن نه تنها به شاخص های انتشارات علمی محدود نیست، بلکه سطح وسیعی از شاخص های اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد و اطلاعات لازم را به برنامه ریزان پژوهش می دهد (گزنی و همکاران، 1391).
پایگاه های معتبر استنادی ضمن امکان پایش عملکرد پژوهشگران از شاخص هایی جهت ارزیابی کیفیت کار پژوهشگران نیز بهره می برند که سودمند هستند و همچنین امکان فراهم آمدن تجزیه وتحلیل هایی در باب شبکه های اجتماعی شکل گرفته میان پژوهشگران در سطح جهانی را مقدور می کند. شبکه ها مجموعه ای از بخش ها و روابطی قلمداد می شوند که در میان آن ها به وقوع پیوسته اند. پایگاه های معتبر استنادی نه تنها کمک به پایش عملکرد پژوهشگران می کنند، بلکه امکان ارزیابی کیفیت تحقیقات را نیز فراهم می سازند و این ابزارها منابع بی استعدادی نیستند (فورتوناتو و همکاران 2018). علاوه بر این، این پایگاه ها تجزیه و تحلیل های پیشرفته از شبکه های اجتماعی میان پژوهشگران در سطح جهان را تسهیل می کنند و به تحلیل دینامیک همکاری آنها می پردازند. بنابراین، شبکه ها به عنوان مجموعه های پویایی از گره ها و لبه ها ظاهر می شوند که به طور پیوسته منظره تحقیقات علمی را شکل می دهند(والتمن و ون اک ، 2012). در مجموع می توان اهمیت انجام پژوهش پژوهش را در موارد زیر خلاصه کرد:
1. شناخت وضعیت فعلی
انجام پژوهش های علم سنجی در حوزه آموزش و بهسا
|
Researchers
|
(Student)، Rouhollah Mahdiuon (Primary Advisor)، Esmaeil Afrashteh (Advisor)
|