Title
|
تاثیر ضربان های دو گوشی بر کارکرد های اجرایی و ادراک حسی در کودکان کم توان ذهنی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
ضربان های دو گوش، کارکرد های اجرایی، ادراک حسی، کودکان کم توان ذهنی
|
Abstract
|
بیشتر کودکان کم توان ذهنی از نظر ظاهری تفاوت چندانی با سایر کودکان ندارند.کودکان دچار کم توانی ذهنی نیز از اختلال در کارکردهای اجرایی رنج می برند. مطالعات مختلف در حیطه ی ارتباط کارکردهای اجرایی با مهارت های کودکان نشان می دهند که کارکردهای اجرایی پیش بینی کننده ی خوبی برای عملکرد است. بال و اسکریریف نشان داده اند که کودکانی که ریاضیات آنها ضعیف است در کارکردهای اجرایی از جمله بازداری پاسخها و حفظ اطلاعات در حافظه ی فعال دچار مشکلات زیادی هستند (چایب، 2015) سونگا بارک بیان می کند کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند در حافظه ی شنوایی و بینایی خود نقایصی دارند (اسکاف و میلر ، 2005).
بر اساس مطالعات داویدسون و همکاران زمان واکنش بر اساس تکلیف ایست در کودکان کم توان ذهنی طولانی تر است 10:21 م. (داوید سون و همکاران ،2005)
در کودکان با کم توانی ذهنی، اغلب این پردازش و ادراک به خوبی انجام نمی گیرد. به عنوان مثال کودکی که در پردازش حسی دچار اختلال است ممکن است به برخی حس ها کمتر یا بیشتر از حد معمول واکنش نشان دهد. با عنایت به این که رابطه ادارک حسی با ایجاد مشکلاتی در بسیاری از حوزه های زندگی مانند انجام فعالیت های روزمره زندگی، پاسخ تطابق یافته، مهارت های اجتماعی و بازی مورد مطالعه قرار گرفته است و از آنجا که اختلال ادارک حسی در کودکان کم توان با درصد بالا شده است و هم چنین خلاهای پژوهشی که در کشور ما برای سنجش ادراک حسی و کارکردهای اجرایی کودکان وجود دارد مطالعه حاضر دارای ضرورت می باشد. (چئون، همکاران، 2015؛ کوبر و همکاران، 2019)
از سوی دیگر، پیشینه ی پژوهشی این موضوع را مورد تأیید قرار می دهد، که برنامه های مداخله ای بهنگام درطول دوران کودکی و اوایل زندگی موجب بهبود رشد و تحول کودکان شده و تأثیر عوامل بسیار خطرساز، مانند شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی را به طـور چـشمگیری خنثـی مـی سـازند. بر این اساس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران به عنوان متولی آموزش به کودکان با نیازهای ویژه، در سالهای اخیر با طراحی دوره های آموزش برای کودکان دوران ابتدایی نگاهی نو و البته کارکردی به مداخلات بهنگام برای این کودکان داشته است. بر این اساس و با توجه به نقش کلیدی کارکردهای اجرایی در بهبود پردازش حسسی و موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان از سویی و آسیب ها و نقایص شناختی کودکان با کمت
|
Researchers
|
(Student)، Ladan Vaghef (Primary Advisor)، mehran soleymani (Advisor)
|