Title
|
مقایسه ی ویژگی های فعالیت قشری و عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه با و بدون اضطراب
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
فعالیت قشری، عملکرد شناختی، اختلال بیش فعالی-نقص توجه
|
Abstract
|
اختلال نقص توجه-بیش فعالیADHD) اختلال عصبی-رشدی شایع است که با الگوهای مداوم بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی مشخص می شود که به طور قابل توجهی عملکرد روزانه را مختل می کند. افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)اغلب در عملکردهای اجرایی مانند حافظه کاری، کنترل بازدارنده و فرآیندهای توجه دچار نقص هستند. علاوه بر این، اختلال بیش فعالی-نقص توجه اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)اغلب با سایر بیماری های روانپزشکی همراه است که اختلالات اضطرابی یکی از شایع ترین بیماری های همراه است. وجود اضطراب در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)می تواند علائم را تشدید کند، نتایج درمان را پیچیده کند و به تظاهرات بالینی شدیدتر کمک کند.
با توجه به شیوع بالای اضطراب همراه در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD ، نیاز اساسی به بررسی ویژگی های عصبی و شناختی منحصر به فرد مرتبط با این تشخیص دوگانه وجود دارد. درک اینکه چگونه اضطراب بر فعالیت قشر مغز و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) تأثیر می گذارد، می تواند بینش های ارزشمندی را در مورد مکانیسم های اساسی هر دو اختلال ارائه دهد. مطالعات تصویربرداری عصبی تغییراتی را در مناطق مغزی درگیر در تنظیم احساسات، مانند قشر جلوی مغز و آمیگدال، در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و اضطراب در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)به تنهایی نشان داده است. این یافته ها نشان می دهد که وجود اضطراب ممکن است به اختلال در مدارهای عصبی که در پردازش هیجانی و کنترل شناختی نقش دارند، کمک کند.
علاوه بر این، بررسی تفاوت های عملکرد شناختی بین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)به تنهایی و مبتلایان به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHDو اضطراب می تواند به شناسایی پروفایل های شناختی خاص مرتبط با ظهور دو اختلال به شکل همراه کمک کند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)و اضطراب ممکن است در کارهایی که نیاز به توجه مداوم، مهار پاسخ و تنظیم هیجانی دارند، در مقایسه با افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)به تنهایی، مشکلات بیشتری از خود نشان دهند. با روشن کردن این تفاوت های شناختی، محققان می توانند مداخلات هدفمند
|
Researchers
|
(Student)، Gholmreza Chalabianloo (Primary Advisor)، Reza Abdi (Advisor)
|