Research Specifications

Home \اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان ...
Title اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر دلبستگی به مدرسه ، پریشانی روان شناختی و درگیری تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اینترنت
Type of Research Thesis
Keywords تنظیم هیجان،دلبستگی به مدرسه،پریشانی روان شناختی،درگیری تحصیلی
Abstract از آغاز قرن اخیر، رسانه های اجتماعی مجازی که گونه ای از وب محسوب می شوند، در رتبه بندی پایگاه الکسا، همواره جزء جذاب ترین و پرمخاطب ترین گونه های «رسانه های اینترنت پایه» بوده اند؛ این محبوبیت به گونه ای است که در سال 2013 نیز، از ده وب سایت برتر جهان در فهرست الکسا، هفت مورد جزء وب سایت های شبکه اجتماعی هستند. در این راستا استقبال کاربران ایرانی نیز از سایت های مذکور روند قابل توجه و تاملی را در پیش داشته است (شهابی و قدسی، 1391). همانطور که بیان شد شبکه های اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده اند؛ لذا در این شرایط این شبکه ها می تواند بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی تاثیر داشته باشد. سبک زندگی، بعد عینی و کمیت پذیر شخصیت افراد است (کاویانی، 1390). وابستگی به اینترنت (شبکه های اجتماعی) از جمله مسایلی است که شیوع نسبتاً بالایی دارد. علی رغم گزارش های متفاوت در مورد شیوع آن پژوهش های بسیاری بر قدرت فرسایشی آن اشاره داشته اند (از جمله بارکوس و تاشیوو، 2010). بنابراین به نظر می رسد که وابستگی به شبکه های اجتماعی یک مشکل بهداشتی مهم است و یافتن شیوه های کنترل آن می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. وابستگی به شبکه های اجتماعی از جمله مشکلاتی است که اثرات نامطلوب آن بر همه ابعاد زندگی فرد از جمله کارکرد اجتماعی و زندگی خانوادگی،بهزیستی روانشناختی ،دلبستگی و درگیری تحصیلی تاثیر می گذارد .(Solomon and Dahlof, 2000) در تایوان (Yenk and Tonk, 2004) در کره(Whang et al, 2003) و در هندوستان (Nalwa and Anand, 2003) و هنک کنک (Chak and Leung, 2004) طی بررسی خود به این نتیجه رسید که محیط های آموزشی مانند دبیرستان و دانشکده ها محل مناسبی برای اعتیاد به اینترنت است و هم چنین نیز دانش آموزان دبیرستان را جزء گروههای سنی در معرض خطر می شناسد این مسئله می تواند تا حدودی به خصوصیات ویژه سنین نوجوانی و بحران های این سن مرتبط باشد. نتایج پژوهش کیم و همکاران (Kim et al, 2006) نشان داد که میزان افسردگی، اضطراب ، هراس و ترس اجتماعی در دانشجویانی که اعیتاد اینترنت دچارند، بیشتر است. فیوریتو و همکاران (Favaretto et al, 2004) بیان کردند که ارتباط معنادار و واضحی میان ساعات هفتگی استفاده
Researchers (Student)، siavash sheikhalizadeh (Primary Advisor)، javad mesrabadi (Advisor)