Title
|
تحلیل تفاوت های فردی کودکان در مهد کودک و نحوه برخورد با آنها در استان دیاله
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تفاوت های فردی کودکان، مهد کودک، نحوه برخورد با کودکان، استان دیاله
|
Abstract
|
تفاوت های فردی کودکان یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در حوزه روانشناسی کودک و آموزش پیش دبستانی مورد توجه قرار می گیرد. هر کودکی با ویژگی های منحصر به فرد خود وارد دنیای مهدکودک می شود و این تفاوت ها در همه جوانب از جمله: شخصیت، علاقه مندی ها، سبک یادگیری، مهارت های اجتماعی، سرعت رشد وجود دارد و حائز اهمیت است. در واقع نتایج تحقیق نشان داده است وجود تفاوت های فردی در میان دانش آموزان از نظر هوش، شخصیت، استعداد، پیشرفت تحصیلی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، قدرت یادگیری مطالب و... یکی از مهمترین مسائلی است که معلمان در کلاس های خود با آن مواجهند. بنابراین لزوم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در امر آموزش و پرورش بسیار مورد اهمیت است اگر. معلمان به تفاوت های فردی فراگیرندگان توجه کنند می توان مطمئن شد که در هر کلاس همه آنان به اهداف و استاندارد های ملی آموزشی دست می یابند (مریدی زاده، 1402). اهمیت تفاوت های فردی برای یادگیری به آموزش مبتنی بر تنوع مربوط می شود. به عبارت دیگر، آموزش، توانایی دستیابی به نتایج مثبت یادگیری برای همه دانش آموزان، حتی زمانی که آنها روش های مختلفی برای یادگیری دارند، است. تفاوت های فردی از آنجا که با نیازهای خاص دانش آموزان در ارتباط است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در فرایندهای یادگیری باید نیازهای مربوط به زمان یادگیری، سبک های شناختی و درجات انگیزه، در نظر گرفته شوند (عموپور، 1396). از سوی دیگر تقسیم بندی شاگردان فقط بر حسب سن آنان در کلاس های مختلف، به معنی یکسان بودن توانایی ها و نیازهای خاص آنان نیست و کودکان از همان نخستین روزهای زندگی با هم تفاوتهای معینی دارند. این تفاوتها در تمام جنبه های قابل مشاهده وجود دارد و همزمان با رشد کودکان ظاهر و پایدارتر میشود و وجود تفاوت های فردی در میان دانش آموزان یکی از مهمترین مسائلی است که معلمان در کلاس های خود با آن مواجهند. بر این اساس لزوم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در امر آموزش و پرورش بسیار مورد اهمیت است و معلمان باید نسبت به اختلافات فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنند و در یادگیری مطالب درسی هرگز دانش آموزان را به رقابت با یکدیگر وادار نکنند و از رفتار یکسان با آنها بپرهیزند زیرا اگر اگر معلمان به تفاوت های فردی فراگیرندگان توجه کنند تقربای می توان مطمئن شد که در هر کلاس همه آن
|
Researchers
|
(Student)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، Peyman Yarmohammadzadeh (Advisor)
|