Title
|
بررسی نقش خودکارآمدی بر توسعه حرفه ای معلمان کامپیوتر در مدارس متوسطه شهر کرکوک
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
خودکارآمدی، توسعه حرفه ای، معلمان کامپیوتر
|
Abstract
|
توسعه حرفه ای معلمان یک نیاز حیاتی برای موفقیت در ایفای نقش حرفه ای آنان است (باچلر، 2015). در محیط مدارس امروزی، شناخت فزاینده ای از اهمیت رهبری مدارس در حمایت از تغییرات احتمالی و ارتقای کیفیت آموزش وجود دارد (مارزانو و همکاران، 2005). در این صورت برای تحول در نظام های آموزشی و تربیت نیروی انسانی متفکر، خلاق و کارآفرین از اصول و روش های خاصی باید بهره گرفت. پس برای این امر به هیچ وجه نمی توان از قالب ها و چهارچوب های گذشته استفاده کرد. ضروری ترین امر در تحول نظام های آموزشی، تغییر نگرش در فرایند تدریس یاددهندگان و عملکرد مدیران اجرایی در نظام آموزشی است (آقازاده، 1389). به این دلیل که آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و اساسی در هر جامعه ای می باشد و به دلیل نقشی که در زیرساخت های فرهنگی جوامع دارد، مطالعه در مورد توسعه حرفه ای معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا مطالعه توسعه حرفه ای معلمان به عنوان عامل حیاتی در اثر بخش بودن مدارس واجد اهمیت می باشد. بنابراین علاوه بر توسعه حرفه ای کارکنان، باورهای خودکارآمدی عاملی مهم در نظام سازنده شایستگی معلمان و توسعه حرفه ای آنان می باشد. انجام وظایف توسط معلمان مختلف با مهارت های مشابه در موقعیت های متفاوت بصورت ضعیف، متوسط یا قوی و یا توسط یک معلم در شرایط متفاوت به تغییرات باورهای خودکارآمدی آنان وابسته است. دانش و مهارت ها به آسانی می تواند تحت تأثیر خودشکی یا خودتردیدی قرار گیرند، در نتیجه حتی معلمان حرفه ای در شرایطی که باورهای ضعیفی نسبت به خود داشته باشند، از توانائی های خود استفاده کمتری می کنند. به همین دلیل، احساس خودکارآمدی، افراد را قادر می سازد تا با استفاده از دانش، مهارت و نگرشها در برخورد با موانع، کارهای فوق العاده انجام دهند. بنابراین خودکارآمدی درک شده عاملی مهم برای انجام موفقیت آمیز عملکرد معلمان و مهارت های اساسی لازم برای انجام آن می باشد (وایت، به نقل از عبدالهی، 1385).
با توجه به اینکه امروزه در کشورهای جهان سوم به گمان صاحبنظران و کارشناسان، نظام آموزش و پرورش از کاهش کارایی و بهره-وری و عملکرد ضعیف رنج می برد، معیارهای تعریف شده و روشنی برای انتخاب معلمان مدارس وجود ندارد. این چالش اساسی نظام تعلیم و تربیت، به خصوص در دوره متوسطه مشاهده می شود؛ بنابراین تعلیم و به روز نمودن مهارت ها و صالحیت
|
Researchers
|
(Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)
|