Research Specifications

Home \بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی ...
Title بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با یادگیری سازمانی و خلاقیت معلمان سال دوم متوسطه درس جغرافیا در شهر کرکوک
Type of Research Thesis
Keywords فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، خلاقیت
Abstract از آنجا که بسیاری از دستاوردها و پیشرفت های انسان ناشی از خلاقیت اوست، ضرورت توجه به این موضوع و فراهم نمودن زمینه-های رشد و پرورش آن کاملا آشکار است. مدرسه می تواند نقشی اساسی در رشد و توسعه و یا برعکس در تخریب و نابود سازی، خلاقیت در جامعه داشته باشد. برنامه درسی و محتوای آموزشی از معلمان، مدیران، سایر کارکنان، و همچنین از فضا و امکانات آموزشی تأثیر می-پذیرد، اما تأثیر معلم در این زمینه همه جانبه و مستقیم است. به عبارت دیگر، می توان معلم را مهمترین عامل مؤثر در رشد یا تضعیف خلاقیت دانست. عدم شناخت کافی معلمان از خلاقیت باعث می شود نه تنها آنان در برانگیختن توان خلاق دانش آموزان موفقیتی به دست نیاورند بلکه این توانایی را تضعیف و حتی نابود سازند. تحقیقات نشان داده است که معلمان عموما، به سبب نداشتن شناخت نسبت به خلاقیت ، در تشخیص دانش آموزان خلاق موفق نیستند (ویلما و اندر، 2021)، دانش آموزان خلاق را کمتر مورد توجه، تشویق و تأیید قرار می دهند (سلکریگ، 2018)، نگرش مناسبی نسبت به خلاقیت نشان نمی دهند و و از روش های تدریس خلاق بهره نمی گیرند (هورنگ و همکاران، 2015). این نکات ضرورت برگزاری برنامه های آموزشی را برای معلمان، در جهت ایجاد شناخت و مهارت و نگرش لازم در آنان، روشن می سازد. (حسینی، 1396). علی رغم اهمیت خلاقیت، به دلایل مختلف تاکنون کمتر به پژوهش و مطالعه بنیادی و برنامه ریزی برای پرورش خلاقیت پرداخته شده است و این در حالی است که به شدت به نسلی خلاق و نوآور نیازمند بوده و هستیمو نیاز به معلمان خلاق و نوآور در مدارس اهمیتی دوچندان دارد، چرا که این مدارس نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای آینده به عهده دارند.همچنین در دهه های اخیر، سازمان ها به منظور حفظ وضعیت رقابتی خود به سمت مفاهیم یادگیری و بهبود مستمر آن حرکت کرده اند. زیرا سازمان ها به عنوان مجموعه ای از افراد و گروه های انسانی در معرض تحولات وسیع و پرشتاب محیطی قرار دارند و به مرور زمان در زمینه اقدامات و فعالیت های خود، آموخته هایی را کسب می کنند. به عبارت دیگر سازمان ها نیز مانند افراد دارای توان یادگیری هستند. از این رو، موضوع یادگیری سازمانی در کانون توجه تئوریهای جدید سازمان و مدیریت قرار گرفته است (هوشمند، 1402). تغییرات محیطی سریع از یک سو سازمان ها را وادار به بکارگیری دانش و
Researchers (Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)