Title
|
نقش ابعاد جو آموزش سازمانی در دستیابی به رضایت شغلی معلمان ریاضی دوره متوسطه دیالی به عنوان یک الگو
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
جو آموزش سازمانی، حمایت مدیریتی، حمایت شغلی،حمایت سازمانی، رضایت شغلی
|
Abstract
|
مفهوم رضایت شغلی کارمندان در ادبیات روابط انسانی و رفتار سازمانی آنچنان حائز اهمیت است که محققان از زوایای مختلف، پیش بینی کنندههای این سازه کلیدی در تحقق سازمان را مورد بررسی قراردادند. رضایت شغلی احساسی است که شخص نسبت به حرفهی خود دارد. این احساس از عوامل مهم موفقیت بوده و عاملی است که موجب افزایش بهرهوری، کارآیی و نیز احساس رضایت فرد میشود. نتایج مطالعات نشان میدهد کسانی که از رضایت شغلی برخوردارند، کارآیی بیشتری دارند و در حرفهی خود به مدت طولانی تر باقی میمانند. قدر مسلم، رضایت شغلی عامل مؤثر و مهمی در بقا، علاقه، رشد و افزایش کارآیی شخص در یک حرفه است و زمانی این پدیده حاصل میشود که میزان قابل توجهی از نیازهای فرد در شغلش برآورده شود(سبزی، 1395). در این بین شغل معلمی دارای چالشها، لذت ها و سختی هایی است که این شغل را دشوار و گاهی لذتبخش میکند. رضایت شغلی معلمان به دلیل ارتباط مستقیم آن با عملکرد و پیشرفت دانش آموزان، بسیار مهم است. این عامل باعث میشود که کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد و آینده جامعه را شکل دهد. معلمان با بررسی عوامل مختلف متوجه رضایت یا عدم رضایت به شغل معلمی می شونداز طرفی جو آموزش سازمانی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در رضایت شغلی و عملکرد معلمان تأثیر بسزایی دارد. ایجاد محیطی که معلمان در آن احساس امنیت، حمایت و همکاری کنند، می تواند به افزایش انگیزه و تعهد حرفه ای آن ها منجر شود(هوی و میسکل ،2008). همچنین، باعث کاهش فرسودگی شغلی و بهبود کیفیت تدریس معلمان می شود(ایسنبرگر و همکاران ،1990). معلمانی که در محیط های حمایتی فعالیت می کنند، به طور طبیعی بیشتر به توسعه حرفه ای و آموزش نوین گرایش دارند(سانتسو و استورت ،2003). جو مناسب برای پرورش روحیه خلق و عملکرد شغلی معلمان ضروری است. از اینرو سازمان آموزشی نیازمند فضایی است که در آن کارکنان خلاقیت، فعال بودن و اعتماد به نفس به آینده، را در خود تقویت دهند. نه اینکه چون مهرههایی بیجان در گردونه زندگی بی اختیار به هر سو روانه باشند. از این رو، الزم است جو آموزش سازمانی به عنوان سرمایه ارزشمند سازمان همواره از سوی دست اندرکاران به ویژه برنامه ریزان و مجریان آموزشی مورد شناسایی دقیق قرار گرفته، برای بهبود آن اقدام شود تا از پیامدهای منفی آن بر رفتار و عملکرد فراگیران جلوگیری گردد (صمدی و ق
|
Researchers
|
(Student)، mohsen rafiee (Primary Advisor)، Rouhollah Mahdiuon (Advisor)
|