Research Specifications

Home \بررسی رابطه تسهیم دانش با ...
Title بررسی رابطه تسهیم دانش با یادگیری سازمانی و نوآوری در بین معلمان زیست شناسی دوره متوسطه استان انبار
Type of Research Thesis
Keywords تسهیم دانش، یادگیری سازمانی، نوآوری، معلمان زیست شناسی
Abstract افزایش نقش آموزش و پرورش در پویایی حیات اجتماعی و تغییرات شگرف و رقابتی کشورهای جهان در دستیابی هر چه سریع تر به توسعه و رفاه اجتماعی و تأثیر این تحولات باعث شده است که ضرورت توجه به کاربردهای آن برای دولت و مردم بسیار مضاعف شود. تمام نهادها و گروه هایی که به نوعی در تحقق توسعه کشور مشارکت دارند ریشه همه مشکلات، نابسامانی ها و بحران های اجتماعی را در سیستم و فرآیند آموزشی جست و جو می کنند. آموزش و پرورش نیز یک سازمان است و نکته حائز اهمیت در مورد آن این است که محیط مدرسه و رسالت آن از همه نهادهای اجتماعی پیچیده تر است؛ مانند سایر سازمان های رسمی، مدرسه نیز بایستی با وظایف، ساخت، اداره و جهت دادن به ترکیب پیچیده ای از منابع انسانی و موارد دیگر درگیر گردد. به همین جهت است که از بین انواع سازمان ها، سازمان آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش راهبردی دارد؛ زیرا تمام اهداف و عوامل این سازمان ها، انسانی است و نقش و رسالت آن ها از یک سو تبدیل انسان های خام به انسان های صنعتگر، خلاق، خودآگاه و رشد یافته است و از سوی دیگر، تأمین کننده ی نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.عرصه جهانی شدن و سیر تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن، سازمانها را وارد وادی دیگر کرده، یکی از مفاهیمی که در عرصه سازمانی بیش از پیش نمود دارد مدیریت دانش است. اهمیت دانش در عصر ارتباطات از آن رو نمایان شده است که انسان و دانش او مهم ترین عامل تولید و سرمایه سازمانی قلمداد شده است. در این راستا تسهیم دانش در یادگیری سازمانی و نوآوری کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار است. در سازمان آموزش و پرورش معلم به عنوان مهم ترین کنشگر این عرصه تلقی می گردد، عنصری که توسعه و توانمندسازی آن متضمن پیشبرد برنامه ها و تحقق اهداف آموزش و پرورش است. در این رویکرد اتکای به دانش و مهارت فردی شاید پاسخگوی نیازهای علمی نباشد و ضرورت یادگیری سازمانی و نوآوری از طریق تسهیم دانش را بیش از پیش نمایان می سازد. با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت و نقش محوری آموزش و پرورش متوسطه در تعلیم و تربیت دانش آموزان و رسالت سنگین معلمان این دوره، این پژوهش در پی آن است که رابطه تسهیم دانش را در یادگیری سازمانی و نوآوری در بین معلمان زیست شناسی دوره متوسطه استان انبار بررسی نماید.
Researchers (Student)، mohsen rafiee (Primary Advisor)، Rouhollah Mahdiuon (Advisor)