Title
|
مقایسه تاثیر روش تدریس مشارکتی با روش تدریس سنتی درس علوم بر میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان شهر کرکوک
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
روش تدریس مشارکتی، روش تدریس سنتی، درس علوم، میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی
|
Abstract
|
یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش، رشد میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان است. روش تدریس مشارکتی یکی از روش هایی است که می تواند به طور موثر در تقویت میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان نقش داشته باشد (میرصفی، 1401). با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی و نیاز به افرادی در جامعه که توانایی کار گروهی و تعامل موثر با دیگران را داشته باشند، اهمیت و ضرورت استفاده از روش های تدریس مشارکتی بیشتر می شود. این روش نه تنها باعث رشد عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود بلکه علاقه به کارگروهی و مهارت های اجتماعی آن ها را نیز می تواند تقویت کند (الموبیریک ، 2021). لذا بررسی اثربخشی این روش در نظام آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است. در سیستم های آموزشی سنتی، تمرکز بیشتر بر انتقال دانش و اطلاعات است تا توسعه مهارت های اجتماعی. این امر منجر به کمبود تعاملات اجتماعی موثر در میان دانش آموزان می شود. اما در روش تدریس مشارکتی موجب همکاری بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و علاوه بر آن موجب کاهش مشکلات مدیریت کلاس نیز می شود. در این زمینه بسیاری از محققان بر تأثیرات مثبت روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی و علاقه به کارگروهی تأکید دارند (ناموسوکه و روکوندو ، 2022). نابراین تلاش در جهت دخالت دادن هر چه بیشتر دانش آموزان در فرایند یاددهی یادگیری و مشارکت دادن آنها در ارتقای درک، فهم و دانش خود موردتوجه بسیاری از صاحب نظران بوده است تا از این طریق بتوان بر میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان تأثیر مثبت گذاشته شود. بر همین اساس ضرورت دارد در تحقیقات مختلف به مقایسه تاثیر روش تدریس مشارکتی با روش تدریس سنتی دروس مختلف بر میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان پرداخته شود و بر اساس نتایج تحقیق، راهکارهای کاربردی ارزشمندی برای ارتقای میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان ارائه نمود. در همین راستا در تحقیق حاضر با توجه به اهمیت فراگیری درس علوم، به مقایسه تاثیر روش تدریس مشارکتی با روش تدریس سنتی درس علوم بر میزان یادگیری و علاقه به کارگروهی دانش آموزان علوم شهر کرکوک پرداخته خواهد شد.
|
Researchers
|
(Student)، Rouhollah Mahdiuon (Primary Advisor)، mohsen rafiee (Advisor)
|