Title
|
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر کنترل شناختی و حافظه فعال دانش آموزان
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
حافظه فعال، کنترل شناختی، کارکردهای اجرایی
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر کنترل شناختی و حافظه فعال دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره ی اول متوسطه شهر ایلخچی بودند، که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول تحصیل بودند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 30 نفر بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون کنترل شناختی هافمن و حافظه کاری n-back استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر حافظه فعال و کنترل شناختی دانش آموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش کارکردهای اجرایی باعث افزایش حافظه فعال و کاهش کنترل شناختی در دانش آموزان می شود.
|
Researchers
|
Jafar Bahadorikhosroshahi (First Researcher)
|