Title
|
مطالعه پدیدارشناسی از بازنمایی معنایی تجربه فراغت در میان دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
فراغت، طبقه اجتماعی، نوجوان ، تجربه زیسته، پدیدارشناسی
|
Abstract
|
اوقات فراغت فرصت خوبی برای خودشکوفایی، تجربه آزادی شخصی و بیان اجتماعی، روابط و تعاملات اجتماعی محسوب می شود و اهمیت آن به حدی است که رضایت از آن به عنوان عامل مهم و مؤثر در تجربه رضایت از زندگی محسوب می شود. لذا، پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسی به مطالعه کیفی احساسات و ادراکات دختران نوجوان طبقات اجتماعی مختلف شهر تبریز درباره فراغت پرداخته است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بوده و برای این منظور، با 45 دانش آموز دختر از طبقات اجتماعی ضعیف، متوسط و مرفه مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و داده های به دست آمده به روش هفت مرحله ای کلایزی و به صورت دستی تحلیل شدند. یافته های پژوهش بیانگر آن است که دانش آموزان از اوقات فراغت مناسب و برنامه ریزی شده ای برخوردار نیستند؛ متناسب با درک آنان، پنج مقوله اصلی شناسایی شد: تحصیلی، خانوادگی، ساختاری، وابستگی مذهبی و عوامل اجتماعی – فرهنگی، هرکدام دربرگیرنده مفاهیم متعددی مشتمل بر سیزده خرده مقوله است. نتایج حاصله در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های درست در جهت بهینه کردن اوقات فراغت گروه های مختلف اجتماعی به ویژه در میان دختران نوجوان، مفید خواهد بود.
|
Researchers
|
parvaneh alaei (First Researcher)، (Second Researcher)
|