Research Specifications

Home \مروری بر پژوهشهای حوزه آزمـون ...
Title مروری بر پژوهشهای حوزه آزمـون های روان شناختی کـودکان و نوجـوانان: تحلیل علم سنجی بر اساس داده های وب آو ساینس
Type of Research Presentation
Keywords آزمونهای روان شناختی، شبکه هم تالیفی، علم سنجی کودکان و نوجوانان
Abstract هدف پژوهش حاضر تحلیل علم سنجی پژوهشهای انجام شده در حوزه آزمـون های روان شناختی کـودکان و نوجـوانان بین سالهای 1980 تا 2024 بود. پژوهش کاربردی و کمی حاضر با استفاده از شاخصهای علم سنجی (هم تالیفی و رخداد واژگان) انجام شد. جامعه مورد مطالعه تعداد 1041 مدرک بازیابی شده در زمینه آزمـون های روان شناختی کـودکان و نوجـوانان در وب آوساینس بود. در این پژوهش از نرم افزار VOSviewer برای ترسیم شبکه هم تالیفی پژوهشگران/ کشورها و همچنین شبکه رخداد واژگان استفاده شد؛ برای مباحث آماری نیز از نرم افزار Spss استفاده شد. بر اساس یافته ها تعداد مدارک در طول سالها به تدریج سیر صعودی داشت؛ این مدارک عمدتا به زبان انگلیسی و از نوع مقاله نشریه بود؛ مدارک عمدتا در نمایه های استنادی مربوط به مقالات (نمایه استنادی علوم اجتماعی، نمایه استنادی علوم گسترش یافته و نمایه استنادی منابع نوظهور) فهرست شده بودند. مقاله ای با عنوان Intelligence: Knowns and unknowns که با مشارکت و همکاری یازده پژوهشگر تالیف شده بود پراستنادترین مقاله بود و پژوهشگران مشارکت کننده در این مقاله نیز پراستنادترین افراد در این حوزه موضوعی بودند. در شبکه هم تالیفی کشورها، امریکا از نظر تعداد مدارک و استناد دریافتی رتبه اول را داشت و کشور کلیدی و هسته در شبکه هم تالیفی در این حوزه بود. کشور هسته دیگر، آلمان علی رغم رتبه دوم تعداد مدارک، از نظر استناد در رتبه هفتم بود. کانادا نیز از نظر استناد و تعداد مدارک در جایگاه سوم بود. در خصوص کلیدواژه های بکار برده شده توسط نویسندگان مقالات این حوزه، به غیر از کلیدواژه های پرتکرار مرتبط با موضوع (Children, Psychological tests, Psychological testing, Adolescents, Psychological test, Assessment, Psychological assessment)، "اختلال نقص توجه و بیش فعالی"، "افسردگی" و "شناخت" سه حوزه فرعی مورد توجه پژوهشگران بودند.
Researchers Leila Khalili (First Researcher)