Research Specifications

Home \تحلیل علم سنجی پژوهشهای حوزه ...
Title تحلیل علم سنجی پژوهشهای حوزه روانشناسی بالینی کـودکان و نوجـوانان بر اساس نظریه حفره های ساختاری
Type of Research Presentation
Keywords آزمونهای روان شناختی، شبکه هم تالیفی، علم سنجی کودکان و نوجوانان
Abstract هدف پژوهش حاضر تحلیل علم سنجی پژوهشهای حوزه روانشناسی بالینی کـودکان و نوجـوانان است که در پایگاه استنادی وب آوساینس نمایه شده اند؛ بعلاوه شبکه هم تالیفی کشورها نیز بر اساس نظریه حفره های ساختاری ارزیابی و مصورسازی شده است. پژوهش کاربردی و کمی حاضر به روش توصیفی و با استفاده از شاخصهای علم سنجی و تحلیل شبکه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، 800 مدرک مربوط به روانشناسی بالینی کودکان و نوجوانان در پایگاه استنادی وب آو ساینس بود. در پژوهش حاضر از نرم افزارهای VOSviewer برای ترسیم شبکه هم تالیفی پژوهشگران و کشورها، نرم افزار Spss برای مباحث آماری و نرم افزار Pajek برای ترسیم حفره های ساختاری استفاده شد. بر اساس یافته ها، آزمون همبستگی اسپیرمن(000/0>P، 140/0= r) رابطه مثبت و معنی داری بین تعداد مدارک پژوهشگران و تعداد استنادی دریافتی آنها نشان داد؛ همچنین نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن(000/0>P، 785/0= r) حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین تعداد مدارک کشورها و تعداد استناد آنها بود. نیز شبکه هم تالیفی پژوهشگران و کشورها به منظور نشان دادن عناصر هسته در شبکه ترسیم شد. از نظر تعداد استناد دریافتی، کشورهای امریکا، انگلیس و استرالیا به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار داشتند. از نظر تعداد مدارک نیز کشورهای امریکا، ایتالیا و انگلیس به ترتیب در جایگاه اول تا سوم بودند. بعلاوه در شبکه هم تالیفی مدارک مورد مطالعه، کشورهایی که حفره های ساختاری بین کشورها را پر می کردند، شناسایی شدند، سه کشور امریکا، آلمان و اسپانیا در رتبه یک تا سه بودند.
Researchers Leila Khalili (First Researcher)