Title
|
بررسی رابطۀ مدیریت دانش براساس نظریه نوناکا (SECI) و فرهنگ سازمانی براساس مدل رابینز: مطالعۀ موردی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
مدیریت دانش فرهنگ سازمانی نظریه تولید و تبدیل دانش نوناکا و تاکوچی رابینز دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Abstract
|
هدف. بررسی جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ارتباط بین مؤلفه های مدیریت دانش براساس نظریه نوناکا و تاکوچی و فرهنگ سازمانی نظریۀ رابینز است.
روش. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. ازآمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های همبستگی پیرسون، تی یک گروهی و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره شده است. جامعۀ آماری شامل 510 نفر از اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که از این جامعه، نمونۀ 220 نفری به روش طبقه ای تصادفی و براساس فرمول کرجسی– مورگان انتخاب شد.
یافته ها. در مجموع وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه پایین تر از شاخص مطلوب مفروض (T-value = 3/5) است و فقط در مورد مؤلفۀ جامعه پذیری با میانگین(67/3) بالاتر از شاخص مطلوب مفروض بود. همچنین تفاوت میانگین های اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه در مورد مؤلفه های جامعه پذیری و درونی سازی در سطح(P<0/05) معنی دار است. همبستگی و ارتباط بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سطح(P<0/05) وجود داشته و معنی دار است. مؤلفۀ جامعه پذیری بیشترین و مؤلفۀ بیرونی سازی کمترین همبستگی را با فرهنگ سازمانی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که سه مؤلفۀ توجه به جزئیات، توجه به اعضای سازمان و تأثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، تأثیر معناداری بر مدیریت دانش ندارند اما 6 مؤلفۀ دیگر(خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری، توجه به ره آورد، توجه به تیم، جاه طلبی و تهورطلبی و پایداری) در مجموع قادر هستند 54 درصد از واریانس مدیریت دانش را پیش بینی کنند.
نتیجه گیری. بین مؤلفه های مدیریت دانش براساس مدل نوناکا و تاکوچی و مؤلفه های فرهنگ سازمانی بر اساس مدل رابینز رابطۀ مثبت، مستقیم و معنی دار وجود دارد و بیشترین میزان همبستگی به مؤلفۀ جامعه پذیری و کم ترین همبستگی هم به مؤلفۀ درونی سازی اختصاص دارد. اما همبستگی بین فرهنگ سازمانی و تمام مؤلفه های مدیریت دانش معنی دار بوده و همبستگی مثبت و مستقیمی بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش سازمانی وجود دارد.
|
Researchers
|
Dr. Ali Moradmand (First Researcher)
|