Title
|
بررسی ویژگی های معلم کارآمد در اجرای برنامه درسی از دیدگاه اولیا و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
معلم، کارآمد، اجرای برنامه درسی
|
Abstract
|
معلمان یکی از عوامل کلیدی هستند که به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند به نحوی که از دیدگاه یونسکو نیز «کیفیت آموزش به کیفیت معلمان بستگی دارد». معلمان یکی از عوامل کلیدی بودند که در بسیاری از زمینهها موفقیت دانشآموزان را تحت تأثیر قرار می دادند، همچنین آگاهی معلم از موضوعی که تدریس می کند و سایر ویژگی های معلم مانند مهارت های تدریس، سبک های تدریس و رفتارهای شخصی مانند نحوه صحبت کردن یا لباس پوشیدن نیز در علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری مؤثر است (سوکواتانا و پلاتون، 2020). معلمان با تجهیز دانش آموزان به دانش و مهارت های مورد نیاز برای شغل و زندگی، نقشی ضروری در زندگی آنها ایفا می کنند، در این راستا، هیچکس نمیتواند نقش معلمان را در شکل دادن به زندگی دانشآموزان انکار کند (سلمنت و رنسوینگ، 2019).
نقش معلمان در این موارد با کارآمدی آنها در ارتباط است. معلمان کارآمد با توانایی ها و ویژگی های خاصی برخوردارند که آنها را از دیگر معلمان متمایز می کند. از این رو، بررسی ویژگی های معلم کارآمد و نقش آن در اجرای برنامه درسی امری اساسی و حیاتی است. در این پژوهش تلاش می شود تا ویژگی های معلم کارآمد از دیدگاه اولیا و دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع، این تحقیق می تواند به بهبود کیفیت آموزش و پرورش در کشور کمک کند.
همچنین اگرچه والدین بیشتر با شکل دادن به شخصیت فرزندانشان در ارتباط هستند، نقش معلمان در زندگی کودک غیرقابل انکار است. اولیا و دانش آموزان به عنوان افرادی که از نزدیک با معلم در ارتباط هستند، توانایی بررسی و ارزیابی ویژگی های معلم کارآمد را دارند. نظرات این افراد می تواند به عنوان یک بازخورد موثر برای معلمان و مدیران آموزشی عمل کند. از این رو، بررسی این ویژگی ها از دیدگاه اولیا و دانش آموزان می تواند بهبود کیفیت آموزش و پرورش را تضمین کند.
با توجه به اهمیت ویژگی های معلم کارآمد، این تحقیق می تواند به توسعه مداوم و بهبود کیفیت سیستم آموزشی کمک کند. این تحقیق می تواند به مدیران آموزشی کمک کند تا استراتژی های مناسبی برای ارتقاء ویژگی های معلمان خود پیاده سازی کنند. از این رو، بررسی این ویژگی ها از دیدگاه اولیا و دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و می تواند به بهبود عملکرد معلمان و کیفیت آموزش و پرورش کشور کمک کند.
|
Researchers
|
(Student)، moosa piri (Primary Advisor)، Sirous Asadian (Advisor)
|