Title
|
نقش هیجان های تحصیلی مثبت و منفی و کیفیت زندگی در مدرسه در پیش بینی شایستگی تحصیلی دانش آموزان
|
Type of Research
|
Article
|
Keywords
|
دانش آموزان، شایستگی تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه، هیجان تحصیلی مثبت، هیجان تحصیلی منفی
|
Abstract
|
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و کیفیـت زنـدگی در مدرسـه در پـیش-
بینی شایستگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز انجام شده است.
روشها: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیـق حاضـر را
تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودنـد کـه
از این جامعه، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 324 نفر انتخاب شـده و مـورد بررسـی
قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش مقیاس هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002)، پرسشـنامه کیفیـت زنـدگی
در مدرسه اینلی و بورک (1999) و شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) بودنـد. تجزیـه و تحلیـل دادههـا بـا روش آمـاری
تحلیل رگرسیون انجام گرفت.
یافتهها: هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و مؤلفههای رضایت عمومی، فرصت، پیشرفت و ماجراجویی کیفیت زندگی قادرنـد
تغییرات شایستگی تحصیلی را به طور معناداری در دانشآموزان تبیین کنند.
نتیجهگیری: بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که توجه به هیجانهای تحصیلی و بالا بودن کیفیت زندگی مدرسه ای و افزایش
شایستگی تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
|
Researchers
|
Jafar Bahadorikhosroshahi (First Researcher)، Forough Farzanmehr (Second Researcher)
|