Research Specifications

Home \نقش هیجان های تحصیلی مثبت و ...
Title نقش هیجان های تحصیلی مثبت و منفی و کیفیت زندگی در مدرسه در پیش بینی شایستگی تحصیلی دانش آموزان
Type of Research Article
Keywords دانش آموزان، شایستگی تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه، هیجان تحصیلی مثبت، هیجان تحصیلی منفی
Abstract زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و کیفیـت زنـدگی در مدرسـه در پـیش- بینی شایستگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز انجام شده است. روشها: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیـق حاضـر را تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودنـد کـه از این جامعه، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 324 نفر انتخاب شـده و مـورد بررسـی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش مقیاس هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002)، پرسشـنامه کیفیـت زنـدگی در مدرسه اینلی و بورک (1999) و شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) بودنـد. تجزیـه و تحلیـل دادههـا بـا روش آمـاری تحلیل رگرسیون انجام گرفت. یافتهها: هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و مؤلفههای رضایت عمومی، فرصت، پیشرفت و ماجراجویی کیفیت زندگی قادرنـد تغییرات شایستگی تحصیلی را به طور معناداری در دانشآموزان تبیین کنند. نتیجهگیری: بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که توجه به هیجانهای تحصیلی و بالا بودن کیفیت زندگی مدرسه ای و افزایش شایستگی تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
Researchers Jafar Bahadorikhosroshahi (First Researcher)، Forough Farzanmehr (Second Researcher)