Title
|
نقش انگیزش پیشرفت تحصیلی و راهبردهای فراشناختی در پیش بینی رضایتمندی تحصیلی
|
Type of Research
|
Presentation
|
Keywords
|
رضایتمندی تحصیلی، راهبردهای فراشناختی، انگیزش پیشرفت تحصیلی
|
Abstract
|
هدف پژوهش حاضر نقش انگیزش پیشرفت تحصیلی و راهبردهای فراشناختی در پیش بینی رضایت تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه از جامعه مورد مطالعه منطبق با جدول برآورد نمونه مورگان تعداد 400 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت تحصیلی ترک زاده و محترم، انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس، راهبردهای فراشناختی پنتریچ و دیگروت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای راهبردهای فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی می توانند تغییرات رضایت تحصیلی را در دانشجویان پیش بینی کنند. بنابراین راهبردهای فراشناختی و انگیزش پیشرفت تحصیلی نقش مهمی در رضایت تحصیلی دانشجویان در تحصیل دارد.
|
Researchers
|
Jafar Bahadorikhosroshahi (First Researcher)، (Second Researcher)، (Third Researcher)
|