Research Specifications

Home \نقش ادراک از کاربرد هوش ...
Title نقش ادراک از کاربرد هوش مصنوعی بر انگیزش درونی و بهبود یادگیری دانشجویان در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Type of Research Thesis
Keywords هوش مصنوعی، انگیزش درونی، بهبود یادگیری
Abstract با پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک ابزار کلیدی در تحصیلات عالی و فرآیند یادگیری شناخته شده است. به ویژه در محیط های آموزشی، کاربرد هوش مصنوعی می تواند به ایجاد روش های نوین و جذاب یادگیری کمک کند. با این حال، ادراک دانشجویان از این تکنولوژی و تأثیر آن بر انگیزش درونی آن ها به عنوان عاملی کلیدی در بهبود تجربه یادگیری آنها اهمیت بسیاری دارد. پیش بینی شورای فناوری فوربز مبنی بر اینکه ظرفیت هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی تا سال 2030 به 15.7 تریلیون دلار خواهد رسید، نشان دهنده تأثیر عمیق و گسترده این فناوری در جنبه های مختلف زندگی و کسب وکارهاست. با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، بعضی مشاغل ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و تغییر کنند، در حالی که برخی دیگر به مهارت های جدید و تخصص های عملیاتی نیاز خواهند داشت. این تغییرات ممکن است نیازمند آموزش و مهارت آموزی مجدد برای نیروی کار باشد. موسسه آینده بشریت دانشگاه آکسفورد تخمین زده اسـت که به احتمال 50 درصــد ماشین ها بتوانند درطی 120 سال تمام انواع مشاغل انسانی را به دسـت بگیرند. نتایج تحقیقات نشان میدهد که بیش از 70 درصد از کارکردهای شغلی توسط ماشین ها در 50 سال آینده جایگزین شوند(آراسته و خباره،1402). گزارش های جهانی، مانند گزارش مرجع فناوری آموزشی، پیش بینی میکنند که هوش مصنوعی در دوره چهار تا پنج ساله در آموزش عالی پیاده سازی خواهد شد. بر اساس گزارش های یاد شده، کارشناسان پیش بینی میکنند هوش مصنوعی در آموزش در دوره 2018 تا 2022 رشد 43 درصدی داشته و در سال های آینده برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مرتبط با آموزش و یادگیری رشد بیشتری داشته باشند(آراسته و خباره،1402). لذا آگاهی از چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر یادگیری و انگیزش دانشجویان می تواند دانشگاه ها را در اصلاح و بهینه سازی برنامه های آموزشی خود یاری کند. این برنامه ها با توجه به نیازهای واقعی دانشجویان و وضعیت بازار کار طراحی می شوند. به تبع، این موضوع به افزایش مهارت های شغلی دانشجویان کمک کرده و فاصله بین آموزش و بازار کار را کاهش می دهد. همچنین، دانشگاه ها می توانند با توجه به این پژوهش، اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیلان توانایی های لازم برای پیوند شکاف میان آموزش و نیازهای بازار کار را دارند. در نتیجه، این تحقیق نه تنها به بهبود یادگیر
Researchers Neda Dallaki Homaye Oliya (Student)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، Rouhollah Mahdiuon (Advisor)