Research Specifications

Home \بررسی میزان شایستگی های محوری ...
Title بررسی میزان شایستگی های محوری معلمان علوم اسلامی استان صلاح الدین
Type of Research Thesis
Keywords شایستگی های محوری معلمان، معلمان علوم اسلامی، استان صلاح الدین
Abstract شایستگی های معلمان تأثیر بسزایی بر یادگیری دانش آموزان دارند که این تأثیرات به روش های مختلف قابل مشاهده است. یکی از مهمترین جنبه ها، کیفیت تدریس معلمان است. معلمان با شایستگی های بالا می توانند از نظریه های یادگیری و روش های مؤثر تدریس بهره برداری کنند که این امر به بهبود فرایند یاددهی-یادگیری کمک می کند (هاتیه ،2009) باعث ایجاد جو مثبت کلاسی و روابط نزدیک معلم با دانش آموزان می شود که به افزایش انگیزه و علاقه آنها به یادگیری منجر می شود (پیانتا و استوهلمن ، 2004). معلمان با توانایی های بین فردی قوی، می توانند انگیزش دانش آموزان را تحریک کنند و به ایجاد محیطی حمایتی و تشویق کننده کمک کنند. علاوه بر این، شایستگی های معلمان در شناسایی نیازهای فردی دانش آموزان و شخصی سازی آموزش بر اساس آن نیازها تأثیرگذار است. این رویکرد بهبود نتایج تحصیلی و تسهیل یادگیری را به دنبال دارد (توملینسون ،2001) طراحی فعالیت های خلاقانه و ارزیابی های متنوع توسط معلمان شایسته می تواند به توسعه مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله کمک کند (کاستا و خالیجک ، 2000). مطالعات نشان داده اند که معلمان با شایستگی های بالاتر، نتایج بهتری برای دانش آموزان به ارمغان می آورند که این امر نشان دهنده رابطه مستقیم بین کیفیت تدریس و موفقیت تحصیلی است (ریوکین و همکاران ، 2005). لذا انجام این پژوهش می تواند کمک شایانی به پرورش شایستگی در معلمان، ایجاد تصویر ذهنی واقعگرایانه برای دانش آموزان جهت ترکیب آموزش های فعلی با آینده شغلی خود، کمک به اشتغال مولد و پویا در جامعه، کمک به رفع موانع و مشکلات شغلی معلمان و هویت بخشی به آن با توجه به حساسیت موضوع و لزوم بهره گیری بهینه از هزینه های کلان مادی و معنوی که در این بخش صرف می شود داشته باشد. با انجام این پژوهش و پژوهش ها مشابه تکمیلی، می شود نقشه ی راهی برای تحول در حوزه ی آموزش و پرورش ترسیم نموده و با آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت در بین معلمان و تقویت شایستگی شغلی آنها، مشکلات کنونی آموزش و پرورش را به حداقل رساند. امید است تا یافته های طرح حاضر مسئولین و برنامه ریزان امر را در راستای اهداف متعالی آموزش و پرورش یاری رساند.
Researchers (Student)، Rouhollah Mahdiuon (Primary Advisor)، isa barghi (Advisor)