Title
|
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بارشناختی و اهمالکاری تحصیلی و خودپنداره ی تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، بارشناختی، اهمالکاری تحصیلی، خودپنداره ی تحصیلی، دانشجویان
|
Abstract
|
در محیط های دانشگاهی امروز، بسیاری از دانشجویان با چالش های متعددی از جمله بار شناختی بالا (ناشی از حجم زیاد مطالب درسی و فشارهای آموزشی)، اهمال کاری تحصیلی (تأخیر در انجام تکالیف و مطالعه) و خودپندارهٔ تحصیلی ضعیف (برداشت منفی از توانایی های یادگیری خود) مواجه هستند. این عوامل در تعامل با یکدیگر می توانند چرخه ای معیوب ایجاد کنند که منجر به کاهش عملکرد تحصیلی، افزایش استرس و افت انگیزهٔ یادگیری شود. از آنجا که راهبردهای شناختی (مانند سازمان دهی اطلاعات و پردازش عمیق مطالب) و راهبردهای فراشناختی (مانند برنامه ریزی، نظارت بر یادگیری و خودارزیابی) به طور علمی اثربخشی خود را در کاهش بار شناختی، مدیریت زمان و کاهش اهمال کاری و تقویت خودپندارهٔ تحصیلی نشان داده اند، اجرای این پژوهش در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می تواند پاسخی علمی و کاربردی به این چالش های چندبعدی باشد. یافته های این مطالعه نه تنها به درک بهتر روابط پیچیده بین این متغیرها کمک می کند، بلکه با ارائهٔ راهکارهای عملی مبتنی بر شواهد، زمینهٔ بهبود کیفیت آموزش و ارتقای سلامت روانی-تحصیلی دانشجویان را فراهم خواهد ساخت. این امر به ویژه در بافت آموزشی ایران که مطالعات کمتری به بررسی ترکیبی این متغیرها پرداخته اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
|
Researchers
|
(Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، Ramin Habibi (Advisor)
|