Title
|
مدل یابی معادلات ساختاری تسلط ربع های مغزی و کارکردهای عصب شناختی اجرایی در خلاقیت؛ با نقش میانجی سرگردانی ذهنی عامدانه در دانش آموزان مدارس تیزهوشان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تسلط ربع های مغزی، کارکردهای عصب شناختی اجرایی، خلاقیت، سرگردانی ذهنی عامدانه، تیزهوشان
|
Abstract
|
دانش آموزان تیزهوش باید با محیط آموزشی خود ارتباط نزدیک و خوبی داشته باشند تا عملکرد مطلوبی داشته باشند؛ این شرایط می تواند زمینه ساز شکوفایی ظرفیت های شناختی دانش آموزان تیزهوش مانند خلاقیت شود. براین اساس پژوهش حاضر با هدف مدل یابی معادلات ساختاری تسلط ربع های مغزی و کارکردهای عصب شناختی اجرایی در خلاقیت؛ با نقش میانجی سرگردانی ذهنی عامدانه در دانش آموزان مدارس تیزهوشان انجام شده است. پژوهش از نظر روش از نوع توصیفی- همبستگی با معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس تیزهوشان شهر ارومیه در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 654 (360 نفر پسر و 294 نفر دختر) را شامل می گردد. با توجه به جامعه آماری پژوهش که 654 نفر (380 نفر پسر و 274 دختر) است، با مراجعه به جدول کرجسی- مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی، تعداد 242 دانش آموز تیزهوش (133 دانش آموز پسر و 109 دانش آموز دختر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، مقیاس سرگردانی ذهنی کاریر و سلی (2013)، پرسشنامه کارکردهای اجرایی کولیج (2002)، پرسش نامه سنجش تسلط مغزی هـرمن (1976) جهت تکمیل در اختیار شرکت کنندگان داده خواهد شد. در نهایت اطلاعات گرداوری شده جهت تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار 19 Spss و Amos 22 آماده خواهد شد.
|
Researchers
|
(Student)، Hassan Bafandeh Gharamaleki (Primary Advisor)
|