Title
|
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش معنوی بر مسئولیت پذیری، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رشته تربیت بدنی استان کرکوک
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
هوش معنوی، مسئولیت پذیری، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان رشته تربیت بدنی
|
Abstract
|
آموزش عالی، به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی، نقشی حیاتی در پرورش نیروهای متخصص و خلاق ایفا می کند. این امر در جوامع امروزی، نه تنها در کشورهای پیشرفته، بلکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز مورد توجه است. دولت ها با اختصاص بودجه قابل توجهی از درآمد ملی خود به این بخش، تلاش می کنند تا با بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی، مسیر رشد و توسعه کشور را سرعت بخشند. این سرمایه گذاری استراتژیک، نه تنها به تربیت نیروی کار ماهر می پردازد، بلکه موتور محرکه ای برای پیشرفت و نوآوری در جوامع است (قزلسفلو، 1402). مسئولیت پذیری، مفهومی قدرتمند و تأثیرگذار در زندگی دانش آموزان است که به معنای پذیرش نقش خود در جامعه و تعهد به انجام وظایف فردی و اجتماعی است. این مفهوم، به فرد اجازه می دهد تا به نیازهای خود و دیگران پاسخگو باشد و در مسیر پیشرفت و موفقیت گام بردارد. مسئولیت پذیری، تعهد درونی فرد به انجام وظایف محوله است، به طوری که خود را متعهد به انجام بهترین عملکرد در هر کاری می داند. وقتی فردی مسئولیتی را می پذیرد، به معنای آن است که قبول کرده است تا در قبال آن، پاسخگو باشد و نتایج آن را بپذیرد. این تعهد، نیروی محرکه ای است که فرد را به سمت تلاش و کوشش برای دستیابی به اهداف هدایت می کند (نوروزی، پورقاز و مرزیه، 1399). مسئولیت پذیری امری وجودی است که از طریق تعلیم و تربیت شکوفا می گردد. ازاین رو، هر چه انسان آگاهتر باشد بیشتر احساس مسئولیت خواهد کرد و با تداوم آگاهی، انسان نیز همواره احساس مسئولیت می کند (حیدری، محمدی و حقیقت، 1399). نظام تعلیم و تربیت، به عنوان یک عامل کلیدی در پیشرفت و توسعه ملی، به بررسی جنبه های روانشناختی و انگیزشی مرتبط با محیط های آموزشی می پردازد. انگیزش، جنبه ای پیچیده از روان انسان است که بر انتخاب های افراد در نحوه گذراندن زمان، میزان تلاش و انرژی صرف شده در انجام وظایف، و همچنین احساسات و تفکرات مرتبط با آن تاثیرگذار است. این عامل تعیین کننده ای در میزان پایداری و استمرار افراد در انجام وظایف محول شده است (پورسید، فولاد چنگ و پورسید، 1398). انگیزش تحصیلی، عاملی کلیدی در موفقیت دانش آموزان است. این انگیزه، نیروی محرکه ای است که آن ها را به سمت تلاش و کوشش برای تکمیل وظایف و رسیدن به اهداف خود سوق می دهد. با وجود انگیزش تحصیلی، فراگیران می توانند با
|
Researchers
|
(Student)، mohsen shirmohammadzadeh (Primary Advisor)، Behrouz Ghorbanzadeh (Advisor)
|