Title
|
بررسی میزان صلاحیت های حرفه ای معلمان تربیت بدنی استان کرکوک و رابطه آن با عملکرد شغلی
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
صلاحیت های حرفه ای، معلمان تربیت بدنی، عملکرد شغلی
|
Abstract
|
برای کسب موفقیت در هر سازمانی ، توجه به عملکرد شغلی امری بدیهی است . معلم در ساختار آموزش و پرورش به عنوان رکن ترق ی و پیشرفت نقش اساس ی دارد و از این رو توجه به ارتقاء عملکرد معلمان حائز اهمیت است . عملکرد شغل ی معلم ، به مجموعه فعالیت هایی اشاره دارد که معلم در حین تدریس و پرورش دانش آموزان انجام می دهد. این فعالیت ها شامل طراح ی و اجرای برنامه درسی ، ارزیابی و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان، استفاده از روشهای تدریس موثر، تفاوتگذار ی در آموزش بر اساس نیازهای فردی دانش آموزان و ارتقاء مهارتهای شخصیتی و حرفه ای معلم می باشد. عملکرد شغلی معلم بسیار مهم است ؛ زیرا به کیفیت آموزش و پرورش و همچنین پیشرفت دانش آموزان بستگی دارد (چهکندی و همکاران،1402).عملکرد معلمان را می توان مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی تعریف کرد که معلمان، در مدرسه و در حین تدریس برای رسیدن به اهداف جامعه و آموزش و پرورش انجام می دهند که نتیجه عملکرد آنها تأثیر زیادی بر آموزش، تربیت و یادگیری دانش آموزان می گذارد عملکرد شغلی معلمان نه تنها برای کالس درس یا مدرسه، بلکه برای همه محیط هایی که دانش آموزان در آن حضور دارند، صدق می کند. بنابراین، عملکرد شغلی معلمان را می توان چند بعدی در نظر گرفت. ا ین ابعاد عبارت اند از آمادگی برای درس، آموزش، ارزشیابی دانش آموز، تعهد، فعالیتهای فوق برنامه، نظارت و بازرسی مؤثر، رهبری مؤثر، انگیزه و انضباط ویژگیهای آموزشی، حرفه ای و شخصی ، عملکرد زمینه ای و تکلیفی (تقی پور و همکاران،1401). که قطعا موفقیت معلمان در وظایف محوله شان و ارتقا سطح عملکرد شغلی شان تحت تاثیر عوامل مختلفی است که از جمله این عوامل و متغیرها هوش اخلاقی می باشد. پژوهش حاضر به منظور ارائه ی رهنمودها و راه حل هایی برای رفع کاستی ها و نارسایی های نظام آموزش وپرورش عراق درزمینه ی توجه به معلمان به ویژه درزمینه های صلاحیت حرفه ای موردنیاز معلمان پرداخته است. نتایج این پژوهش می تواند برای دانشگاه های تربیت معلم، برنامه ریزان مدیریت منابع انسانی وزارت آموزش وپرورش، سازمان های آموزش وپرورش، مدارس و معلمین مقاطع مختلف تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این پژوهش می تواند تلنگری به برنامه ریزان در سطح کلان سازمان آموزش وپرورش باشد که به صلاحیت های حرفه ای معلمان در دوره های آموزشی دانشگاه تربیت معلم و هم
|
Researchers
|
(Student)، mohsen shirmohammadzadeh (Primary Advisor)، Leily Alizadeh (Advisor)
|