Research Specifications

Home \اثربخشی یادگیری مشارکتی به ...
Title اثربخشی یادگیری مشارکتی به روش تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های پیشرفت تیمی (STAD) بر یادداری، درک و کاربست مفاهیم علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در دانش آموزان دختر شهرگوگان
Type of Research Thesis
Keywords یادگیری مشارکتی، روش تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های پیشرفت تیمی، یادداری، درک و کاربست مفاهیم درسی
Abstract هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی به روش تقسیم بندی دانش آموزان به گروه های پیشرفت تیمی (STAD) بر سه مؤلفه کلیدی یادگیری یعنی یادداری، درک و کاربست مفاهیم علوم تجربی در میان دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر گوگان است. این مطالعه با رویکرد نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام می شود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه چهارم مدارس دولتی منطقه گوگان در سال تحصیلی 1403-1404 است و نمونه گیری به روش در دسترس انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، آزمون های معلم ساخته در سه سطح شناختی بلوم (یادداری، درک، و کاربرد) است. اهمیت این پژوهش از آن جاست که علیرغم تأکید جهانی بر روش های فعال یاددهی-یادگیری، هنوز بسیاری از کلاس های درس در ایران با شیوه های سنتی اداره می شوند که بر انتقال صرف اطلاعات و حفظ طوطی وار تأکید دارند. این در حالی است که مطالعات داخلی و بین المللی نشان داده اند روش های مشارکتی، به ویژه STAD، می توانند باعث بهبود چشمگیر در عملکرد تحصیلی، تعاملات اجتماعی، و انگیزش یادگیری دانش آموزان شوند. پژوهش حاضر با تمرکز بر سه سطح مهم شناختی، در پی آن است تا شکاف موجود در ادبیات پژوهشی را در زمینه اثربخشی دقیق این روش بر درک عمیق تر مفاهیم علمی و انتقال آن به موقعیت های نوین، به ویژه در بافت بومی ایران، پوشش دهد. نتایج این تحقیق می تواند به غنای نظری و عملی در حوزه آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی کمک کرده و راهکارهایی کاربردی برای ارتقای کیفیت تدریس در مدارس ارائه دهد.
Researchers (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)