Title
|
تدوین بسته آموزشی شناختی-رفتاری مبتنی بر روش مایکنبام و اثربخشی آن بر اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان و انعطاف پذیری روانشناختی دانش آموزان
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
روش مایکنبام، اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان، انعطاف پذیری روانشناختی، دانش آموزان
|
Abstract
|
اجرای طرح پیشنهادی با عنوان «تدوین بسته آموزشی شناختی-رفتاری مبتنی بر روش مایکنبام و اثربخشی آن بر اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجان و انعطاف پذیری روانشناختی دانش آموزان» از جنبه های مختلفی ضرورت دارد. دانش آموزان در دوران تحصیل با چالش های روانشناختی متعددی مانند اضطراب اجتماعی، تنظیم ناکارآمد هیجانات و انعطاف ناپذیری روانشناختی مواجه می شوند که می تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی و کیفیت زندگی آن ها داشته باشد. برای مثال، اضطراب اجتماعی ممکن است باعث شود دانش آموزان از مشارکت در فعالیت های گروهی یا ارائه مطالب در کلاس اجتناب کنند، در حالی که تنظیم ناکارآمد هیجانات می تواند به افزایش استرس و کاهش تمرکز منجر شود. این مشکلات نه تنها سلامت روان دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه می تواند آینده تحصیلی و شغلی آن ها را نیز با چالش مواجه کند. از سوی دیگر، بسیاری از مدارس فاقد برنامه های آموزشی ساختارمند و مبتنی بر شواهد برای مقابله با این مشکلات هستند. رویکرد مایکنبام، با تأکید بر آموزش خودتنظیمی و تغییر الگوهای فکری و رفتاری، می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با اضطراب اجتماعی مقابله کنند، هیجانات خود را بهتر مدیریت نمایند و انعطاف پذیری روانشناختی خود را افزایش دهند. تدوین یک بسته آموزشی مبتنی بر این رویکرد و بررسی اثربخشی آن، می تواند خلاء موجود در برنامه های آموزشی مدارس را پر کند و به عنوان یک ابزار مؤثر در اختیار مربیان و روانشناسان مدرسه قرار گیرد. علاوه بر این، مداخلات روانشناختی در دوره دانش آموزی تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روان و موفقیت فردی و اجتماعی افراد دارد. دانش آموزانی که مهارت های مقابله با اضطراب اجتماعی، تنظیم هیجانات و انعطاف پذیری روانشناختی را می آموزند، نه تنها در دوران تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت، بلکه در آینده نیز به عنوان افرادی سازگار و مقاوم در برابر چالش های زندگی ظاهر خواهند شد. بنابراین، اجرای این طرح نه تنها به بهبود شرایط فعلی دانش آموزان کمک می کند، بلکه سرمایه گذاری مؤثری برای آینده آن ها و جامعه محسوب می شود.
|
Researchers
|
masoud baghbani (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، abolfazl farid (Advisor)، Ramin Habibi (Second Advisor)
|