|
Title
|
بررسی موسیقی درونی و بیرونی در اشعار پایداری هارون هاشم رشید
|
|
Type of Research
|
Presentation
|
|
Keywords
|
شعر پایداری، هارون هاشم رشید، موسیق درونی، موسیقی بیرونی
|
|
Abstract
|
ادبیات پایداری ادبیاتی جهانی و فراگیر است. شاعر مقاومت در پی سازندگی ملت ها گام برمی دارد و موظف است فریاد ملت های مظلوم و ستمدیده را به گوش جهانیان برساند. بنابراین راهکارهای مختلفی را در زمینه ی زیبا سرودن اشعارش به کار می بندد. موسیقی از جمله مواردی است که در شعر مقاومت ارزش و جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است که حاصل هماهنگی و ترکیب شایسته ی کلمات و آهنگ خاص هر حرف در مجاورت با حروف دیگر است. بسیاری از آرایه هایی که تحت عنوان موسیقی درونی مورد پژوهش قرار می گیرند زیر مجموعه ی آرایه ی تکرار می باشند. هارون هاشم رشید شاعر نام آشنای فلسطین ملقب به شاعر اردوگاه؛ از شاعران پایداری است که موسیقی درونی و بیرونی اشعارش قابل توجه است. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، موسیقی درونی و بیرونی را در سه دفتر شعری هارون هاشم رشید با نام های «عودة الغرباء»، «حتی یعود شعبنا» و «فدائیون» مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. از یافته های پژهش حاضر چنین استنباط می شود که او آرایه-ی تکرار را در اشعارش برای به تصویر کشیدن زجرهای مردم فلسطین به نحوی زیبا و دلنواز به کار برده و با انتخاب قافیه مناسب موسیقی کناری اشعارش را غنا بخشیده است و لذا در این راستا شاعر توانسته است تصویر فلسطین را برای مخاطبان ترسیم سازد تا بهتر بتواند اوضاع نابسامان آن روزها را نمایان کند و موسیقی درونی و بیرونی موجود در اشعار هارون هاشم رشید لذت شنیداری برای مخاطبان به ارمغان می آورد.
|
|
Researchers
|
Abdolahad Gheibi (First Researcher)، (Second Researcher)
|