Title
|
طراحی بسته تلفیقی تفکر جانبی و تعیین اثربخشی آن بر نگرش به کارآفرینی، چشم انداز زمانی و تفکر آینده نگر در دانش آموزان متوسطه
|
Type of Research
|
Thesis
|
Keywords
|
تفکر جانبی، نگرش به کارآفرینی، چشم انداز زمانی و تفکر آینده نگر
|
Abstract
|
چکیده
تفکر، سنگ بنای یادگیری و آموزش است. پیوند میان تفکر و خلاقیت در آموزش، زمینه ساز ظهور ایده های بدیع و راهکارهای مؤثر در زندگی فردی و اجتماعی است. نظام های آموزشی که بر این ارتباط و مهارت تأکید دارند، نه تنها شهروندانی آگاه، بلکه مبتکرانی توانمند پرورش می دهند که می توانند با نگاهی خلاق، آینده ای پویا را رقم بزنند.
یکی از این مهارت ها، تفکر جانبی است که به عنوان توانایی حل مسئله از طریق رویکردهای غیرمرسوم و خلاقانه تعریف می شود (دوبونو ، 1967).
هدف کلی این پژوهش، طراحی و تعیین اثربخشی بسته تلفیقی تفکر جانبی بر نگرش به کارآفرینی، چشم انداز زمانی و تفکر آینده نگر در دانش آموزان است. این پژوهش بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و طبق شیوه جمع آوری داده ها، یک طرح آمیخته یا ترکیبی است.
جامعه آماری بخش کیفی: حوزۀ پژوهش شامل متون مرجع (اعم از مقالات، پایان نامه ها و رساله ها) در محدوده سال های 1390 تا 1404 برای اسناد داخلی و در محدوده سال های 2000 تا 2025 برای اسناد خارجی در راستای استخراج بسته آموزشی خواهد بود.
ب) بخش کمی: جامعۀ آماری پژوهش به منظور اعتباریابی مؤلفه های شناسایی شده بسته آموزشی تفکر جانبی، شامل متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی خواهد بود. همچنین جامعۀ پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بسته آموزشی طراحی شده، دانش آموزان پایه هفتم شهرتبریز در سال تحصیلی 1404-1405 خواهند بود.
نمونه ونمونه گیری: الف)بخش کیفی: در این قسمت با مراجعه به پایگاه داده های اطلاعاتی داخلی و خارجی، مقالات مرتبط با بسته آموزشی که طراحی خواهد شد جستجو خواهند شد و بعد از سرند کردن مقالاتی که همپوشانی زیادی با موضوع مربوط دارند، انتخاب خواهند شد. نمونه گیری در این بخش به صورت کیفی (روش های قضاوتی و هدفمند) خواهد بود و حجم نمونه تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات خواهد بود.
مراحل به این صورت خواهد بود که:
ب)بخش کمی: نمونۀ پژوهش به منظور اعتباریابی محتوایی شناسایی شده بسته تفکرجانبی، شامل حداقل 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی خواهد بود. انتخاب متخصصان نمونه، به صورت هدفمند و تعداد آن ها بر پایه حداقل تعداد مورد نیاز برای ارزیابی اعتبار محتوایی خواهد بود. ملاک های ورود به پژوهش شامل تمایل به شرکت در طرح پژوهش، داشتن تخصص در رشته های علوم تربیتی و روان شناسی، حداقل مدرک دکتری، حداقل سمت
|
Researchers
|
(Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، Peyman Yarmohammadzadeh (Advisor)، Behboud Yarigholi ()
|