Research Specifications

Home \اثربخشی استفاده از فناوری بر ...
Title اثربخشی استفاده از فناوری بر اشتیاق و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان درس عربی در استان المثنی
Type of Research Thesis
Keywords فناوری، اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی
Abstract امروزه در سراسر دنیا، اصول آموزش نوین برای دانش آموزان در مقاطع تحصیلی و دروس مختلف، تا حدی جدی گرفته می شود و اعتقاد امروز جهانیان در حوزۀ آموزش و پرورش بر این است که پی گرفتن سبک ها و روش های سنتی آموزشی از جمله سیستم مشق شب، نظام شاگرد- معلمی و استفاده از روش های قدیمی برای آموزش در واقع خیانت به جامعه و آینده آن محسوب می شود و اگر دست اندرکاران و مدیران اجرایی نهادهای آموزشی نتوانند خود را با استانداردهای نوین وفق بدهند، باید از گردونه مدیریتی و اجرایی خارج شوند. با این دیدگاه است که امروزه ثبت اختراعات و دستاوردهای فراوان و بی نظیری در حوزه آموزش الکترونیک و فناوری های نوین آموزشی را شاهد هستیم که هر یک به نوع خود گامی در جهت حذف ارزش ها و استانداردهای قدیمی آموزش در دنیا محسوب می شوند. امکاناتی که فناوری های امروزه به انسان می دهد باعث ایجاد کششی در او در راستای استفاده از آن ها می شود (کلوپینگ و مکینی ، 2004). تکنولوژی و پیشرفت های اخیر آن سبب شده است تا علمان و فراگیران تجارب یادگیری غنی تری را داشته باشند و یادگیری برای آنان ساده تر و سریع تر اتفاق بیفتد. بر طبق یک نظرسنجی حدود 75 درصد از معلمان و اساتید بر این باورند که محتوای دیجیتال تا سال 2026 جایگزین کتاب های درسی خواهد شد و فنّاوری هایی باقابلیت های بهتری نیز پدیدار خواهند شد (جین ، 2021). ارائـه شیوه های نو و جذاب که بتوانـد سـطح دانـش و اطلاعـات دانش آموزان را افـزایش دهـد و باعـث افـزایش انگیزه و اشتیاق و خودکارآمـدی تحصـیلی آنـان گـردد اهمیـت ویـژه ای دارد زیـرا اشتیاق و خودکارآمـدی تحصیلی دانش آموزان درگرو اجرای شیوه های صحیح آموزش اسـت (عبدالهی، 1393). وقتی دانش آموز باور داشته باشـد کـه توانـایی پیشـرفت و کسـب موفقیـت را داراسـت، بـه خودکارآمدی تحصیلی دست یافته است. دانش آموزان خودکارآمد به ویژه هنگام مواجهـه با مشکلات، بیشتر از افرادی که به قابلیت های خود تردید دارنـد، سـخت کوشـی و پشـتکار نشـان مـی دهنـد. وقتـی کـه ادراک کارآمـدی تحصـیلی در دانـش آمـوزان بـالا باشـد، در فعالیت هایی شرکت خواهند کرد که توسعه مهارت ها و قابلیت های آنان را تسـریع مـی کنـد (مقصودی و اسماعیلی شاد، 1396). این تحقیق از آن جهت دارای اهمیت است که به بررسی نقش راهبردی فناوری در حل یکی از چالش های آموزشی در استان المثنی
Researchers (Student)، Abolfazl Ghasemzadeh (Primary Advisor)، mohsen rafiee (Advisor)