|
Title
|
نقش تعلل ورزی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی و نظم جویی شناختی هیجان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر دیالی
|
|
Type of Research
|
Thesis
|
|
Keywords
|
تعلل ورزی تحصیلی، اهمال کاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، نظم جویی شناختی
|
|
Abstract
|
یکی از چالش های همیشگی در نظام های آموزشی، پدیده «فرسودگی تحصیلی محسوب می شود. این مفهوم به شرایطی از خستگی روانی و عاطفی اشاره دارد که معمولاً در نتیجه مواجهه بلندمدت با استرس هایی همچون حجم سنگین تکالیف، فشارهای زمانی و کمبود امکانات برای انجام مسئولیت های محوله پدید می آید (توپینن ـ تانر و همکاران، 2005).
از دیدگاه نیومن ، بررسی فرسودگی تحصیلی در میان دانش آموزان به دلایل متعددی از اولویت های پژوهشی در محیط های مدرسه است. نخست آنکه این پدیده، کلید فهم بسیاری از رفتارهای دانش آموزان از جمله عملکرد تحصیلی آنان به شمار می رود. دوم اینکه، فرسودگی تحصیلی کیفیت رابطه دانش آموز با مدرسه را دستخوش تغییر می کند و در نهایت، اشتیاق فرد برای ادامه فرآیند یادگیری را کاهش می دهد. با توجه به اینکه سنجش یادگیری عمدتاً از طریق عملکرد تحصیلی صورت می پذیرد، شناسایی این متغیر و تأثیرات آن بر پیشرفت دانش آموزان، به یکی از مأموریت های اصلی متخصصان روان شناسی تربیتیتبدیل شده است؛ تا جایی که مدیریت این نوع فرسودگی برای ارتقای انگیزه و موفقیت تحصیلی امری ضروری تلقی می شود (نقل از برورز و تومیک ، 2010).
|
|
Researchers
|
(Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، Jafar Bahadorikhosroshahi (Advisor)
|