|
Title
|
رابطه توسعه حرفه ای و حمایت اجتماعی معلمان زبان عربی شهر کرکوک با روش تدریس اثربخش آنها
|
|
Type of Research
|
Thesis
|
|
Keywords
|
توسعه حرفه ای، حمایت اجتماعی، روش تدریس اثربخش، معلمان زبان عربی شهر کرکوک
|
|
Abstract
|
یکی از چالش های اساسی در نظام های آموزشی، محقق نشدن اهداف از پیش تعیین شده است. این اهداف معمولاً بر «تدریس اثربخش» متمرکز هستند؛ به این معنا که مشخص شود دوره های آموزشی تا چه اندازه به شکل عملی و کاربردی، مهارت های مورد نیاز سازمان را ایجاد کرده اند. ارزیابی اثربخشی آموزشی شامل سنجش موارد زیر است: میزان دستیابی به اهداف، مشاهده نتایج عینی آموزش در عملکرد دانش آموزان، اندازه گیری انطباق رفتارهای آنان با استانداردهای مورد انتظار نظام تربیتی و ارزیابی قابلیت های کسب شده برای نیل به اهداف مورد نظر(رحمان نژاد،1404). تدریس اثربخش تاثیر عمیقی بر سلامت تحصیلی، جسمانی، اجتماعی و رفتاری دانش آموزان دارد و زمانی به اوج خود می رسد که معلمان، والدین، سیاست گذاران و جامعه دست در دست هم برای پیشرفت مداوم شاگردان تلاش کنند(شاه بیگ و همکاران،1403). بررسی کیفیت آموزش از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ از یک سو، داده های لازم برای تحلیل چالش های آموزشی، اتخاذ تصمیمات کلان و تدوین راهبردهای بلندمدت را در اختیار سیاست گذاران و ذی نفعان قرار می دهد و از سوی دیگر، با ارائه بازخورد مناسب به معلمان، امکان ارتقاء روش های تدریس و در نتیجه، افزایش بهره وری و کیفیت آموزشی را فراهم می کند. در دهه گذشته، موضوع آموزش مؤثر در سیستم های آموزشی به یکی از محوری ترین حوزه های پژوهشی برای محققان، به ویژه در داخل کشور تبدیل شده است (سلیمی و رمضانی، 1402).در دنیای پیچیده و پرشتاب امروز، که تحولات علمی، فناوری و اجتماعی به سرعت در حال وقوع هستند، معلمان نیازمند به روزرسانی مستمر توانمندی های خود هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای یادگیری نسل جدید باشند. برنامه های توسعه حرفه ای اثربخش، همچون دوره های آموزشی، کارگاه ها، مربیگری و یادگیری مشارکتی، به معلمان کمک می کنند تا روش های تدریس نوین را بیاموزند، با چالش های کلاس درس به شکل مؤثرتری مقابله کنند و انگیزه و رضایت شغلی خود را حفظ نمایند. سرمایه گذاری در توسعه حرفه ای معلمان، در حقیقت سرمایه گذاری برای آینده جامعه است، چرا که معلمان توانمند، پایه گذاران جامعه ای دانش بنیان و شهروندانی خلاق و مسئولیت پذیر خواهند بود(کندی ، 2019).
از منظر اجتماعی-فرهنگی، حمایت های اجتماعی باعث تقویت حس تعلق به جامعه مدرسه می شود و به معلمان کمک می کند تا با بازخورد سازنده و هم ا
|
|
Researchers
|
(Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)
|