Research Specifications

Home \رابطه بین هوش هیجانی و سلامت ...
Title رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان در استان کرکوک
Type of Research Thesis
Keywords هوش هیجانی، سلامت روانی، تنش شغلی، معلمان در استان کرکوک
Abstract تنش در محیط کار به عنوان یک مکانیسم هشداردهنده عمل می کند که افراد را از تهدیدات بالقوه آگاه می سازد. بر اساس مطالعات، مهم ترین منبع ایجاد تنش های عصبی-روانی، شرایط و دگرگونی های محیط کار شناخته شده است. این پدیده نه تنها بر سلامت جسمی و روانی کارکنان تأثیر می گذارد، بلکه کارایی و رفتارهای سازمانی آنان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. هنگامی که فرد در معرض تنش شغلی قرار گیرد، این حالت از طریق رفتار و تعاملات او به خانواده و جامعه تسری می یابد. به بیان دیگر، محیط های کاری پرتنش به طور مستقیم سلامت روان و بهزیستی جامعه را با مخاطره مواجه می سازند (دقیقی، 1394). توجه به تنش شغلی معلمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا این موضوع مستقیماً بر کیفیت نظام آموزشی و آینده جامعه تأثیر می گذارد. معلمان تحت تنش شدید، نه تنها با پیامدهای منفی جسمی و روانی مانند فرسودگی شغلی، اضطراب و کاهش رضایت از زندگی مواجه می شوند، بلکه توانایی آنان برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت و ارائه تدریس باکیفیت نیز به شدت کاهش می یابد. این افت کیفیت آموزشی، مستقیماً بر دانش آموزان و سطح یادگیری آنان اثر می گذارد و در بلندمدت می تواند به کاهش شاخص های عملکرد ملی نظام آموزشی منجر شود. از سوی دیگر، تنش شغلی بالا با افزایش غیبت، کاهش انگیزه و نرخ بالای ترک شغل در بین معلمان همراه است که این امر هزینه های گزاف جایگزینی را به سیستم آموزشی تحمیل کرده و ثبات و انباشت تجربه را در مدارس از بین می برد(شاکری و ایزدشناس،1401). توجه به هوش هیجانی معلمان را می توان یکی از کلیدی ترین مؤلفه های ارتقای کیفیت آموزش دانست، چرا که این توانایی به معلمان امکان می دهد تا نه تنها هیجانات خود را به طور مؤثر مدیریت کنند، بلکه هیجانات دانش آموزان را نیز درک کرده و در جهت ایجاد فضایی مثبت و حمایتگر در کلاس درس هدایت نمایند. یک معلم با هوش هیجانی بالا قادر است ارتباط عاطفی عمیق تری با دانش آموزان برقرار کند، تعارضات را به شیوه ای سازنده حل نماید و انگیزه یادگیری را در فراگیران تقویت کند. این مهارت ها به ویژه در مواجهه با چالش های روزمره آموزشی مانند رفتارهای چالشی دانش آموزان، فشارهای درسی و تعامل با اولیای متنوع، نقش تعدیل گر ایفا می نماید. از این رو، سرمایه گذاری برای توسعه هوش هیجانی معلمان، در واقعتوجه به سلامت روان معلم
Researchers (Student)، Peyman Yarmohammadzadeh (Primary Advisor)، Abolfazl Ghasemzadeh (Advisor)