Research Specifications

Home \پیش بینی امید تحصیلی براساس ...
Title پیش بینی امید تحصیلی براساس هیجان های مثبت و منفی تحصیلی در بین دانش آموزان مدارس متوسطه شهر صلاح الدین
Type of Research Thesis
Keywords امید تحصیلی، هیجانات تحصیلی، هیجان، هیجانات مثبت و منفی
Abstract امید تحصیلی به عنوان یک فرآیند شناختی-انگیزشی پویا، نقشی محوری در موفقیت آموزشی دانش آموزان ایفا می کند. بر اساس مدل نظری اسنایدر (2002)، امید تحصیلی یک سازه ی چندبعدی متشکل از سه مؤلفه ی تفکر هدف، تفکر گذرگاه (یافتن راه های دستیابی به اهداف) و تفکر عامل (انگیزه و پشتکار برای دنبال کردن راه ها) است. از نظر اسنایدر، امید صرفاً یک هیجان انفعالی نیست، بلکه فرآیندی فعال است که طی آن دانش آموزان اهداف خود را تعیین می کنند، راهکارهایی برای رسیدن به آن اهداف خلق می کنند و انگیزه لازم برای به اجرا درآوردن این راهکارها را ایجاد و حفظ می کنند (اسنایدر، رند و سیگمون، 2002؛ اسنایدر، لوپز، شوری، راند و فلدمن، 2003). دانش آموزانی که از سطح بالایی از امید تحصیلی برخوردارند، هدف های والاتری دارند و می دانند چگونه تلاش کنند تا به این هدف ها دست یابند. اسنایدر (2002) امید تحصیلی را به عنوان اعتقاد دانش آموزان به توانایی های خود برای توسعه راهبردهای رسیدن به اهداف، داشتن انگیزه لازم برای استفاده از این راهبردها، توانایی حفظ عاطفه مثبت و تعهد به استقامت در انجام وظایف درسی تعریف می کند. چنین دانش آموزانی پریشانی و استرس روانی کمتری را تجربه می کنند که این خود بر موفقیت تحصیلی آنان تأثیر بسزایی دارد.
Researchers (Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، Ramin Habibi (Advisor)