|
Title
|
رابطه ی هیجانات تحصیلی مثبت و انگیزش درونی با یادگیری معنی دار درس ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی کرکوک
|
|
Type of Research
|
Thesis
|
|
Keywords
|
هیجانات تحصیلی مثبت، انگیزش درونی، یادگیری معنادار
|
|
Abstract
|
ریاضیات یکی از بنیادی ترین ابزارهای اندیشه انسان است که نقش اساسی در درک جهان پیرامون ما دارد. یادگیری ریاضیات نه تنها توانایی حل مسئله و منطق را تقویت می کند، بلکه ذهن را برای تفکر انتقادی، تحلیل داده ها و تصمیم گیری دقیق آماده می سازد. جهت گیری اصلی نظام های آموزشی، فراهم کردن شرایط لازم برای یادگیری اصیل و معنادار ریاضیات است ( آیت الهی و همکاران، 1402). یادگیری معنادار نوعی یادگیری شناختی است که ارتباط نزدیکی با یادگیری مدرسه ای دارد؛ این نوع یادگیری توسط دیوید آزوبل تحت عنوان یادگیری کلامی معنادار بین سال های (1963-1969) توسعه یافت و این یادگیری به عنوان اساس یادگیری، ساخت شناختی و تغییراتی که در نتیجه یادگیری در آن رخ می دهد، شکل می گیرد. این فرآیندی است که در آن محتوای جدید به عناصر قدیمی پیوند داده می شود و به ساختار شناختی و وحدت آن متصل می شود. همزمان، مواد جدید وارد حوزه شناختی می شوند و سپس حوزه مذکور طبق یک سیستم مفهومی خاص تر با آن ماده تعامل می کند و به شیوه ای مناسب در آن گنجانده می شود. متغیرهای این ساختار شناختی عبارتند از: «در دسترس بودن، اختصاصی بودن، وضوح، ثبات و تمایز»، که منعکس کننده ی دانش فعلی فراگیران، سطح آگاهی آن ها و همچنین «کسب، حفظ و نگهداری محتوا» و سایر متغیرهای شناختی تکمیل مانند تمرین، مرور، مواد آموزشی، عوامل انگیزشی و تغییرات رشدی در توانایی شناختی برای مقابله با انتزاعات کلامی است (زارع نزاد و همکاران، 1403).
|
|
Researchers
|
(Student)، abolfazl farid (Primary Advisor)، javad mesrabadi (Advisor)
|