|
Title
|
تفاوت درگیری تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی بالا و پائین مدارس متوسطه شهر کرکوک
|
|
Type of Research
|
Thesis
|
|
Keywords
|
درگیری تحصیلی، حمایت اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، شهر کرکوک
|
|
Abstract
|
دانش آموزان به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی هر جامعه، نقشی محوری در تولید و توسعه دانش، ایجاد نوآوری و پیشبرد اهداف علمی ایفا می کنند. این گروه اجتماعی پویا و جستجوگر، علاوه بر حرکت در مسیر یادگیری و کسب مهارت های تخصصی، از طریق مشارکت در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و پژوهشی، تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار و رشد فکری جامعه دارد. شرایط آموزشی، فضای مدرسه، امکانات پژوهشی و حمایت های علمی از جمله عواملی هستند که بر کیفیت تجربه دانش آموزی و میزان موفقیت آنان تأثیر مستقیم می گذارند (دویاستوتی، هندریانی و آندریانی، 2023). این تأثیرات به ویژه در شاخص های عملکرد تحصیلی نمود پیدا می کند.
عملکرد تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از شاخص های اساسی در ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش محسوب می شود. این شاخص تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله استعدادهای فردی، میزان تلاش و پشتکار، شرایط اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی و کیفیت نظام آموزشی قرار دارد. علاوه بر این، محیط مدرسه، تعاملات اجتماعی، حمایت های معلمان و دسترسی به منابع آموزشی نیز نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا افت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کنند (سلمان و همکاران، 2024). این عوامل در دوره متوسطه از پیچیدگی بیشتری برخوردار می شوند.
|
|
Researchers
|
(Student)، javad mesrabadi (Primary Advisor)، Jafar Bahadorikhosroshahi (Advisor)
|